JORKA
Dołączył: 18 Mar 2008
Posty: 8
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5
|
Wysłany: Pon 15:48, 29 Wrz 2008 Temat postu: zakres przedmiotu:) |
|
|
Witam!
Poniżej umieszczam zakres przedmiotowy Historii wychowania jaki otrzymaliśmy na wczorajszych ćwiczeniach:
PS.mogę wysłać e-mailem - proszę pisać : [link widoczny dla zalogowanych]
PROGRAM NAUCZANIA
Przedmiot: HISTORIA WYCHOWANIA
Kierunek studiów: PEDAGOGIKA, Wyższa Szkoła Pedagogiki i Administracji, studia zaoczne niestacjonarne
Specjalność, rok studiów: I ROK, PRACA SOCJALNA I RESOCJALIZACJA
Rodzaj zajęć: ćwiczenia
Prowadzący: mg Robert Jankowiak
Liczba godzin: 30 (podzielone na 11 bloków tematycznych)
Forma zaliczenia: zaliczenie z oceną (Zo)
Cele ogólne: przedstawienie ewolucji systemu wymiaru sprawiedliwości, opieki i wychowania od czasów starożytnych do współczesnych oraz ewolucji kary jako środka odstraszającego od popełnienia przestępstwa. Ponadto przedstawienie rozwoju systemów opieki i systemów resocjalizacji nieletnich w kontekście ewolucyjnym. Przedstawienie rozwoju myśli pedagogicznej i rozwoju szkolnictwa na przestrzeni wieków. Zapoznanie z problematyką wychowania na przestrzeni wieków i ewolucja poglądów w tym zakresie.
Cele szczegółowe: Zapoznanie studenta z wybranymi elementami kodeksów karnych obowiązującymi w starożytności. Omówienie instytucji rodziny oraz praw rodziców i dzieci na przykładzie rodziny sumeryjskiej, greckiej i rzymskiej. Zapoznanie studenta z ewolucją zasady odpowiedzialności karnej nieletnich w starożytności na przykładzie Kodeksu Justyniana w Cesarstwie Zachodniorzymskim. Przedstawienie ewolucji kary w średniowieczu, rodzajów przestępstw oraz pierwszych poglądów dotyczących odpowiedzialności nieletnich na przykładach tekstów źródłowych. Zapoznanie studenta z rozwojem oraz wpływem humanizmu na wychowanie dzieci i młodzieży oraz przedstawienie pierwszych reform socjalnych oraz ewolucji poglądów prawnych w dobie oświecenia. Przedstawienie nowoczesnych systemów opiekuńczych w XIX wiecznej Europie oraz rozwój XIX i XX wiecznych poglądów kryminologicznych. Omówienie systemu opieki i resocjalizacji w państwach zaborczych oraz na ziemiach polskich w dobie niewoli narodowej (dokonanie porównań). Przedstawienie systemu resocjalizacji i opieki społecznej w Polsce okresu międzywojennego oraz rozwoju polskiego systemu penitencjarnego po II Wojnie Światowej. Omówienie systemów resocjalizacji nieletnich w Europie zachodniej w XX wieku.
Omówienie instytucji edukacyjnych od starożytności do dnia współczesnego, myśli pedagogicznych ma wybranych przykładach źródłowych oraz poglądów wiodących pedagogów na przestrzeni wieków
Treści (tematyka):
I - II
Najstarsze kodeksy karne – okres starożytności:
A/ kodeks z Ur- Nammu
B/ prawa z Esznunny
C/ Kodeks sumeryjski
D/ Kodeks Hammurabiego
E/ prawa egipskie
F/ prawo rzymskie / kodeks Justyniana – część dotycząca nieletnich przestępców – także z terminologią łacińską/
Kształtowanie praktyki sądowej:
A/ poglądy kryminologiczne w starożytności (m.in. Homer, Alkmeon z Krotony, Sokrates, Demokryt, Arystoteles)
Prawa:
A/ Ateńskie, także wychowanie ateńskie,
B/ Spartańskie, także wychowanie spartańskie
Opieka, wychowanie i powstanie pisma w starożytności – Babilonia, Izrael, Grecja i Rzym (z uwzględnieniem zwyczajowego prawa rodzinnego) – różnorodność form i metod wychowania i kształcenia. Organizacja szkolnictwa w okresie cesarstwa .
Poglądy na wychowanie – Arystoteles, Platon, Kwintylian, Pseudo-Plutarch- grecka i rzymska myśl pedagogiczna.. Szkoła Sofistów. Pojęcie „arete”. „Ideał homerycki”
III - IV
Opieka i początki resocjalizacji w średniowieczu
A/ prawo Franków salickich (tekst źródłowy) – upadek szkolnictwa antycznego we wczesnym średniowieczu: renesans karoliński i rozwój szkolnictwa kościelnego; stanowy charakter wychowania średniowiecznego – organizacja, program i metody szkoły średniowiecznej; powstanie i rozwój uniwersytetów; wpływ myśli i nauki arabskiej i bizantyjskiej na rozwój kultury i szkolnictwa w Europie, wychowanie rzemieślnicze i rycerskie
B/ przestępstwo i kara w Polsce okresu przedpaństwowego
C/ kształtowanie zasad odpowiedzialności karnej w średniowiecznej Polsce
D/ kara pozbawienia wolności
E/ środki dowodowe w średniowiecznej Polsce
F/ średniowieczne instytucje opiekuńcze
G/ poglądy kryminologiczne w średniowieczu
F/ fragmenty z przywileju Norymberskiego z 1320r. – karanie nieletnich przestępców
G/ magia i czary w średniowieczu
H/ gwara przestępcza w średniowieczu
V
Początki i rozwój zorganizowanej opieki nad nieletnimi:
Anglia, Holandia, Niemcy, Francja, Włochy i Szwajcaria
Wpływ humanizmu na rozwój poglądów na wychowanie dzieci i młodzieży moralnie zaniedbanej, szkolnictwo i myśl pedagogiczna w Polsce epoki renesansu, reformacji i kntreformacji – Erazm z Rotterdamu, Ludwik Vives, Andrzej Frycz Modrzewski, Jan Amos Komeński, Christian Gotthilf Salzmann, Sebastian Petrycy, Szymon Marycjusz
Wychowanie w okresie renesansu, reformacji i kontrreformacji – nowe prądy w pedagogice w Europie Zachodnie;
Ustawy szkolne jezuickie (Ratio studiorum) i różnowiercze
Początki i rozwój literatury pedagogicznej w języku polskim; szkolnictwo różnowiercze w Polsce XVI – XVII wieku (gimnazjum pińczowskie Piotra Stotoriusa, szkolnictwo luterańskie – Brzeg, Toruń, Gdańsk, szkoły ariańskie – Raków Lubartów, szkoły braci czeskich – Leszno, Sieraków)
VI
Początki reform socjalnych w XVIII wieku – początki statystyki populacyjnej, idee oświeceniowe, hamburski system opieki; Sytuacja szkolnictwa polskiego w okresie oświecenia: upadek kultury i szkolnictwa w Polsce XVII – XVIII wieku; reformy Stanisława Konarskiego, Adama Czartoryskiego; powstanie i działalność Komisji Edukacji Narodowej i jej agend
Ewolucja poglądów prawnych w XVI - XVIII wieku – zakłady wychowawczo – poprawcze w dawnej Polsce /zakład księdza Piotra Gabriela Baudoina, Dom poprawy Domus correctionis, Instytut Moralnej Poprawy Dzieci/; omówienie ewolucji poglądów prawnych dotyczących granic wiekowych odpowiedzialności karnej nieletnich – Statuty Litewskie (I i III), polskie prawo ziemiańskie i Statut Wiślicki. Wpływ prawa magdeburskiego na ewolucję poglądów prawnych w Polsce okresu oświecenia
VII
Opieka nad dzieckiem w XIXw.
Nowoczesne systemy opiekuńcze w XIX w.– Anglia i Niemcy
Rozwój opieki nad nieletnimi w Europie – Belgia, Francja, Holandia, Szwajcaria, Włochy, ziemie czeskie, słowackie oraz Morawy i Śląsk
Poglądy kryminologiczne XIX – XX w.– Cesare Lombroso, Raffaele Garofalo, Enrico Ferri
Modernizacja w XIX wieku i jej znaczenie w rozwoju myśli i praktyki edukacyjnej – Jan Henryk Pestalozzi; główne kierunki pedagogiczne końca XIX wieku i na początku XX wieku; Szkoła pracy Georga Kerschenstainera; system pedagogiczny Johna Dewey’a; socjologizm pedagogiczny Emila Durkheima; pedagogika naturalistyczna Janusza Korczaka
VIII
Opieka i resocjalizacja w państwach zaborczych i za ziemiach polskich w okresie niewoli narodowej:
A/ porównanie Rosja /Sobornoje Ułożenije cara Aleksego Michajłowicza z 1649 roku, Statut Wojskowy cara Piotra I z 30 marca 1716 roku, Ukaz Senatu z 23 sierpnia 1742 i 1744 roku, Statut o „Zarządzaniu Guberniami” Katarzyny II z 1775 roku, Kodeks Karzący uchwalony w 1818 roku dla Królestwa Polskiego, Kodeks Kar Głównych i poprawczych z 1845 roku, ustawa o sędziach pokoju z 1864 roku, ustawa o karalności nieletnich i młodocianych z 1897 roku, kodeks karny z 1903 roku, Towarzystwo Patronatu w Petersburgu, powstanie pierwszych sądów dla nieletnich w 1909 roku projekty ustaw Min. Sprawiedliwości z 1913 roku/, Niemcy /kodyfikacja prawa karnego – Landrecht z 1794 roku, Kodeks karny Ogólnoniemiecki z 1871 roku, ogólnoniemiecki Kodeks Cywilny – BGB – z 1896 roku oraz okólnik Ministerstwa Sprawiedliwości z 1908 roku/, i Austro – Węgry / Austriacki Kodeks Karny z 1852 roku, Ustawa o zakładach poprawczych z 1885 roku, Postanowienie Carskie z 1902 roku oraz Rozporządzenie Ministra Sprawiedliwości Austrii z dnia 30 września 1905 roku i 30 marca 1909 roku, Rada Dzieci Państwa/
B/ porównanie : zabór rosyjski / Fryderyk Florian Skarbek, Stanisław Jachowicz, Instytut Moralnej Poprawy Dzieci w Mokotowie, Osada Rolniczo – Rzemieślnicza w Studzieńcu, Zakład dla Dziewcząt w Puszczy Mariańskiej, Szkoła Pracy w Strudze/, pruski i austriacki
IX
Resocjalizacja nieletnich i opieka społeczna w Polsce w okresie międzywojennym – instytucje pomocnicze, zakłady dla nieletnich w latach 1918 – 1939 (Studzieniec, Przedzielnica Cieszynie, Głazie), zakłady dla młodzieży moralnie zaniedbanej, zakłady wychowawcze, działalność Aleksandra Mogilnickiego – Warszawskie Tow. Patronatu nad Nieletnimi, Warszawskie Koło Opieki nad Dziećmi i Młodzieżą (1928), wymogi dot. kadry pedagogicznej
Powstanie sądów dla nieletnich w Polsce – art.4 dekretu Naczelnika Państwa z dnia 7.02.1919 roku i dalsze zmiany
Nieletni w świetle polskiego prawa karnego okresu dwudziestolecia międzywojennego (Kodeks karny Makarewicza)
Instytucja kuratora sądowego dla nieletnich – powstanie i ewolucja na świecie i w Polsce / dekret dot. utworzenia opiekunów sądowych, rozporządzenie Min. Sprawiedliwości dot. przekształcenia instytucji opiekunów sądowych na kuratorów dla nieletnich przy sądach grodzkich i przy sądach dla nieletnich z dalszymi zmianami, Rozp. Min. Sprawiedliwości w sprawie kuratorów dla nieletnich z 1935 roku
Działalność instytucji Gminnych Rad Sierocych
Oświata i szkolnictwo w Polsce w latach 1918 – 1939; Sejm Nauczycielski; szkolnictwo i stan oświaty w pierwszych latach niepodległości; reforma szkolna Janusza Jędrzejewicza w 1932 roku; wychowanie państwowe i narodowe; funkcjonowanie szkolnictwa
X
Resocjalizacja nieletnich w Europie zachodniej od początków XX wieku:
A/ Powstanie sądów dla nieletnich na świecie – Anglia i Francja
B/ Anglia – instytucje resocjalizacyjne / areszt domowy Remand Homes, szkoły poprawcze podległe Home Office, system borstalski, opieka nad młodzieżą zwolnioną z zakładów, powstanie i działalność klubów, system probation – Probation of Ofenders Bill z 1908 roku i Criminal Justice Acts z 1925 roku/.
C/ Francja – Instytucja wolności dozorowanej, postępowanie z nieletnimi, organizacja placówek resocjalizacyjnych dla nieletnich, zakłady dla nieletnich we Francji, ośrodek w Andlau, Ognisko w Caen – Foyer de Jeunnes
D/ Niemcy – omówienie postępowania z nieletnimi oraz postanie sądów dla nieletnich, porównanie postępowania w sprawach nieletnich w Republice Federalnej Niemiec i byłej Niemieckiej Republice Demokratycznej, więzienie dla nieletnich w Wittlich
E/ Włochy
F/ Systemy sądownictwa i resocjalizacji nieletnich w Stanach zjednoczonych
XI
Rozwój polskiego systemu penitencjarnego po II Wojnie światowej:
A/ powołanie sądów dla nieletnich po II W.Św. i ich ewolucja do dnia dzisiejszego. Omówienie spraw będących w gestii sądów rodzinnych i nieletnich
B/ ewolucja zasad odpowiedzialności karnej nieletnich aż do ustawy „O postępowaniu w sprawach nieletnich”
C/ omówienie instytucji wspomagających procesy resocjalizujące:
- kuratorzy sądowi – od Rozp. Min. Sprawiedliwości z 1951 roku do ustawy o kuratorach sadowych z 2001 roku, omówienie kwestii dot. problemów psychopedagogicznych kuratora sądowego
- schroniska dla nieletnich
- pogotowie opiekuńcze – omówienie zasad umieszczania nieletnich w placówce
- policyjne Izby dziecka – zasady umieszczania w placówce
- schroniska dla nieletnich
- R.O.D.K.
- Zakłady poprawcze i resocjalizacyjne
- Państwowe Młodzieżowe Ośrodki Wychowawcze
- Kuratorskie Ośrodki Pracy z Młodzieżą
- Terenowe Komitety Ochrony Praw Dziecka
- Poradnie Psychologiczno – Pedagogiczne
- Wybrane zagadnienia z Kodeksu Rodzinnego i Opiekuńczego
D/ przedstawienie podstawowych terminów pedagogicznych (z vademecum kuratora sądowego wg. Kalinowskiego)
E/ rozwój szkolnictwa po zakończeniu II Wojny Światowej – od szkoły podstawowej po kształcenie wyższe, myśl socjalistyczna
Literatura obowiązkowa:
1. M. Kalinowski, Jerzy Pełka, Zarys dziejów resocjalizacji nieletnich, Wyższa Szkoła Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej, Warszawa 1996
2. M. Kalinowski, Vademecum rodzinnego kuratora sądowego, Instytut Wydawniczy Związków Zawodowych, Warszawa 1984
3. A. Barczyk, P. Barczyk, Wybrane zagadnienia historii resocjalizacji, Kraków 1999
4. W. Maisel, Wieże więzienne w dawnym Poznaniu, w Kronika Miasta Poznania 1993,
5. J. Wiesiołowski, Poznańska próba walki z hazardem w połowie XV wieku, w Kronika Miasta Poznania, 1993,
6. B. Walczak, Najstarszy polski słowniczek gwary złodziejskiej, w Kronika Miasta Poznania, 1993,
7. M. Kamler, Świat przestępczy i jego działania w Poznaniu w drugiej połowie XVI wieku i pierwszej połowie XVII wieku, w Kronika Miasta Poznania, 1993,
8. A. Karpiński, Prostytutki, złodziejki, czarownice. Z badań nad kobieca przestępczością w Poznaniu w drugiej połowie XVI wieku i pierwszej połowie XVII wieku, w Kronika Miasta Poznania, 1993
9. Materiały do ćwiczeń z historii wychowania. Wybór: S.Kot, Warszawa 1994,
10. Teksty źródłowe do dziejów wychowania, opracowanie S. Możdżeń, t. 1-8, Kielce 1993,
11. Źródła do dziejów myśli pedagogicznej, t. 1-11, Wrocław 1956 – 1969,
12. Źródła do dziejów wychowania i myśli pedagogicznej, opracowanie S. Wołoszym, t. 1, Warszawa 1993,
Literatura nadobowiązkowa (uzupełniająca):
1. K. Gromek, Kuratorzy sądowi. Komentarz do ustawy z dnia 27 lipca 2001 roku, Warszawa 2002
2. S. Grabowski, O Gminnych Radach Sierocych. Podręcznik dla radców sierocych, Poznań 1925
3. Wybrane zagadnienia dot. nieletnich sprawców przestępstw z Kodeksu Postępowania Karnego z 1928 roku oraz Kodeksu Karnego Makarewicza z 1932 roku
4. Ustawodawstwo dot. ewolucji instytucji kuratora sądowego
5. K. Koźmian, Janusz Jędrzejewicz – polityk i pedagog (1885 – 1951), Katowice 2004,
6. Z. Kubiak, Dzieje Greków i Rzymian, Warszawa 2003,
7. M. Klimowicz, Oświecenia, Warszawa 1999,
8. K. Stopka, K.A. Banas, J. Dybiec, Dzieje Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2000,
9. J. Braun, Arystoteles i Liceum, Warszawa 1999,
10. R.E.G. Lloyd, Nauka grecka od Malesa do Arystotelesa, Warszawa 1998
11. T. Bieńkowski, Jan Amos Komeński o nauczaniu i wychowaniu, Piła 2005,
12. E. Garin, Człowiek renesansu, Warszawa 2001,
13. R. Alt, Wychowanie u ludów pierwotnych, Warszawa 1960,
14. K. Ratajczak, Edukacja kobiet w kręgu dynastii piastowskiej w średniowieczu, Poznań 2005,
15. L. Winniczuk, Ludzie zwyczaje i obyczaje starożytnej Grecji i Rzymu, Warszawa 1993,
16. H.I. Marrou, Historia wychowania w starożytności, Warszawa 1969,
17. D. Żołądź – Strzelczyk, Dziecko w dawnej Polsce, Poznań 2002,
18.W. Witwicki, Platon jako pedagog, Warszawa 1947,
19. K. Bartnicka, Działalność edukacyjna Jana Śniadeckiego, Wrocław 1980,
20. Ł. Brodziej, Pruska polityka oświatowa na ziemiach polskich w okresie kulturkampfu, Warszawa 1972,
21. F. Araszkiewicz, Średnia szkoła ogólnokształcąca w Polsce w latach 1918-1932, Warszawa 1972,
22. I. Bandura, Poglądy pedagogiczne Stanisława Staszica, Warszawa 1955,
23. J. Baszkiewicz, Młodość Uniwersytetu, Warszawa 1997 (wydanie ostatnie),
24. U. Borkowska, Życie codzienne polskich klasztorów żeńskich w XVII – XVIII wieku, Warszawa 1996,
25. J. Burchard, Kultura odrodzenia we Włoszech, Warszawa 1965,
26. J. Carpacino, Życie codzienne w Rzymie w okresie rozkwitu cesarstwa, Warszawa 1960,
27. J. Bentkowski, Rzeczypospolita uczonych, żaków i magnatów, Warszawa 1987,
28. R. Collins, Europa wczesnośredniowieczna 300-1000, Warszawa 1996,
29. G. Contenau, Życie codzienne w Babilonii i Asyrii, Warszawa 1963,
30. Człowiek średniowiecza, pod redakcją J. Lee Goffa, Warszawa 1996,
31. G. Duby, Czas katedr. Sztuka i społeczeństwo 980 – 1420, Warszawa 1986,
32. G. Duby, Rycerz, kobieta i ksiądz. Małżeństwo w feudalnej Francji, Warszawa 1996,
33. R. Dutkowa, Komisja Edukacji Narodowej. Zarys działalności, Wrocław 1973,
34. R. Fredenthal, Marcin Luter, jego życie i czasy, Warszawa 1991,
35. A. Głowacka, Początki szkolnictwa i oświaty rolniczej w Wielkopolsce (1840 – 1914), Poznań 1965,
36. J. Hellwig, Rola Towarzystwa Naukowej Pomocy im. Karola Marcinkowskiego, Poznań 1994,
37. W. Jamrożak, Idee edukacyjne polskiej socjalnej demokracji w Galicji, Poznań 1994,
38. Z. Kaczmarczyk, Polska czasów Kazimierza Wielkiego, Kraków 1964,
39. K. Korpus, Program wychowawczy Plutarcha z Cheronei, Wrocław 1978,
40. S. Kramer, Historia zaczyna się w Sumerze, Warszawa 1961,
41. J. Krukowski, Z dziejów szkolnictwa parafialnego Krakowa w okresie odrodzenia, Kraków 1986,
42. Ch. Lelong, Życie codzienne w Galii Merowingów, Warszawa 1967,
43. J. Locke, Myśl o wychowaniu, Wrocław 1959,
44. A. Mączak, Życie codzienne w podróżach po Europie w XVI i XVII wieku, Warszawa 1978,
45. P. Montet, Życie codzienne w Egipcie, Warszawa 1964,
46. K. Mrozowska, Szkoła Rycerska Stanisława Augusta Poniatowskiego, Wrocław 1961,
47. Nauczanie w dawnych wiekach. Edukacja w średniowieczu i u progu ery nowożytnej. Polska na tle Europy, pod redakcją W. Iwańczaka i K. Brachy, Kielce 1997,
48. S.K. Olczyk, Szkolnictwo parafialne w Wielkopolsce w XVII i XVIII wieku (w świetle wizytacji kościelnych), Lublin 1978,
49. M. Pastoureau, Źycie codzienne we Francji i Anglii czasach rycerzy okrągłego stołu (XII – XIII wiek), Wrocław 1992,
50. R. Pernoud, Kobieta w czasach wypraw krzyżowych, Gdańsk 1996,
51. Pijarzy w kulturze dawnej Polski. Ludzie i zagadnienia, Kraków 1982,
52. H. Samsonowicz, Jesień polskiego średniowiecza, Warszawa 1971
53. L. Sieciechowiczowa, Życie codzienne w renesansowym Poznaniu 1518 – 1619, Warszawa 1974,
54. K. Targosz, Jana Sobieskiego nauki i peregrynacje, Wrocław 1985,
55. J. Tazbir, Kultura szlachecka w Polsce. Rozwój – upadek – relikty. Warszawa 1988,
56. W. Wróblewski, Pojęcie arete w II połowie V w. p.n.e., Toruń 1979,
57. D. Żołądź, Ideały edukacyjne doby staropolskiej, Warszawa 1990
Post został pochwalony 0 razy
|
|