|
www.pedagogikazima.fora.pl forum wydziału Pedagogiki WSPiA w Poznaniu
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
yoppeque
Dołączył: 25 Mar 2008
Posty: 87
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 1 raz Ostrzeżeń: 0/5
|
Wysłany: Śro 12:05, 14 Sty 2009 Temat postu: Powtórka przed egzaminem |
|
|
Psychologia – zagadnienia na egzamin.
1. Potrzeby wg Maslowa
2. Eksperyment Harlowa – (przywiązanie – małpki)
3. Eksperyment Miligrama – (rażenie prądem)
4. Empatia
5. Stres i motywacja
6. Dyskryminacja – Eksperyment Elliot (niebieskoocy)
7. Więziennictwo – eksperyment Zimbardo
8. Kompleks Edypa – psychoanaliza
9. Elementy behawioryzmu
Podział zagadnień wg głównych działów psychologii:
I Gł. działy:
a) behawioryzm (Pawłow – warunkowanie klasyczne)
b) psychoanaliza (Feud – kompleks Edypa)
c) Psychologia humanistyczna (Maslow – piramida potrzeb)
d) Psychologia ewolucyjna (Harlow – teoria przywiązania)
II Wybrane pojęcia psychologiczne – mogą być interpretowane przez różne szkoły teoretyczne.
Ad. 1 Potrzeby wg Maslowa
- Piramida;
- potrzeby wyższego i niższego rzędu
- człowiek jest jednostką rozwijającą się, ciągle się uczącą. Jednak, żeby mógł się rozwijać, musi mieć zaspokojone podstawowe potrzeby: bezpieczeństwa, fizjologiczne.
- psychoterapia jako metoda terapii – niezależnie od oczekiwań środowiska BYĆ SOBĄ. Samorealizacja, rozwój osobisty – to jest wspierane w czasie leczenia.
Ad. 2 Teoria przywiązania (Harlow, Bowlby)
a) rodzimy się z wrodzonym dążeniem do nawiązywania kontaktu z innymi ludźmi (i innymi gatunkami). Jeżeli kontakt w pierwszym okresie życia nie będzie zaspokojony – będzie mieć w późniejszym życiu problemy z przywiązaniem. (Dążenie instynktowne)
Def. przywiązania – rodzaj więzi, kt powstaje między dzieckiem i
opiekunem oparta na poczuciu bezpieczeństwa odczuwanego przez dziecko.
Dzięki przywiązaniu możliwy jest rozwój dziecka we wszystkich obszarach, a
szczególnie w zakresie dalszego nawiązywania kontaktu i przywiązania z
innymi ludźmi.
b) konsekwencje bezpiecznej więzi (przywiązania) dla dalszego rozwoju i
funkcjonowania dziecka:
- lepszy rozwój fizyczny i psychiczny
- zdolność budowania więzi
-zdolność nawiązywania kontaktów z innymi
c) Etapy więzi uczuciowych; proces tworzenia więzi
- podstawy budowania więzi tworzą się w pierwszych dwóch latach życia
(jest to wiek krytyczny)
- ważny jest etap ukojenia – zaspokojenie potrzeb
d) w jaki sposób dziecko (lub dorosły) daje znać, że potrzebna jest mu bezpieczna więź; sygnały kontaktu: płacz, wołanie, przynoszenie zabawek, próba kontaktu fizycznego, kontakt wzrokowy
Ad. 3 Freud – psychoanaliza
a) rozwój popędu seksualnego
dzieciństwo dorosłość
kompleks Edypa konflikt wewnętrzny w funkcjonowaniu
konflikt dziecięcy człowieka dorosłego
Dziecko będąc tylko dzieckiem pragnie bliskiego kontaktu z rodzicem płci przeciwnej, ale nie może go zaspokoić Bi jest dzieckiem, a poza tym rodzic jest w związku z drugim rodzicem. To powoduje, że dziecko żyje w sytuacji konfliktowej (3 – 5 rok życia)
b) Nieświadomość – człowiekiem rządzą treści nieświadome – leczenie przebiega na zmniejszaniu nieświadomości na korzyść rozszerzenia świadomości
Ad. 4 Behawioryzm – zachowanie
Człowiek to „nie zapisana karta”. Kształtuje go doświadczenie. Obserwowane jest zachowanie, a rozwój to coraz doskonalsze zachowanie się.
Pawłow – warunkowanie klasyczne – tworzenie się nowych zachowań
Bodziec bezwarunkowy reakcja bezwarunkowa
( jedzenie- ślina, ból – unik)
Bodziec warunkowy reakcja bezwarunkowa
(dzwonek – ślinienie się)
Ad. 5a Stres
a) czym jest stres
b) źródła stresu
c) stresory
d) jak funkcjonować punkty d) i e) nie będą na egzaminie
e) techniki ćwiczenia
B
stres
A C
czas
A – w sytuacji stresowej zdolności organizmu się zwiększają – eustres
B – jeśli stres wciąż trwa – przez pewien czas możemy żyć na „podniesionych obrotach”
C – jeśli trwa zbyt długo – możliwości organizmu spadają – dystres
Ad. 5b Motywacja
Motywacja to coś co pobudza nas do rozwiązywania i w ogóle robienia pewnych rzeczy. Nie zawsze musi być uświadomiona!
Ad 6 Empatia
Zdolność do współodczuwania. Im wyższy poziom empatii - tym mniejsza skłonność do krzywdzenia innych, agresji.
Ad. 7 Eksperymenty
Elliot – dyskryminacja (niebieskoocy)
Miligram – agresja (rażenie prądem)
Zimbardo – więziennictwo, agresja.
EGZAMIN 17. stycznia 2009 godz. 800
nowy wykładowca - dr Marta Marchow
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
yoppeque
Dołączył: 25 Mar 2008
Posty: 87
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 1 raz Ostrzeżeń: 0/5
|
Wysłany: Śro 12:10, 14 Sty 2009 Temat postu: |
|
|
Cholerka, wcięło autokształty. No nic, dodam opis. W punkcie dot kompleksu Edypa, między częścią lewą a prawą powinny być strzałki. Natomiast takie enigmatyczne ABC stres i czas to był rysunek.Taki wykres matematyczny; oś x i y i na tym wykres w kształcie trapeza... ech, wyślę na pocztę. Tam powinny być rysunki bez problemu. Pozdrawiam. Y.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach
|
fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
|