Forum www.pedagogikazima.fora.pl Strona Główna www.pedagogikazima.fora.pl
forum wydziału Pedagogiki WSPiA w Poznaniu
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy   GalerieGalerie   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj 

NOTATKI FILOZOFIA- KOMPENDIUM
Idź do strony 1, 2  Następny
 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum www.pedagogikazima.fora.pl Strona Główna -> Wybrane zagadnienia z filozofii
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Hania




Dołączył: 24 Maj 2008
Posty: 48
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 1 raz
Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Wto 19:24, 14 Paź 2008    Temat postu: NOTATKI FILOZOFIA- KOMPENDIUM

FILOZOFIA

PHILEIN (miłować, dążyć) + SOPHIA ( mądrość) = FILOZOFIA (miłowanie mądrości)

Pitagoras – pierwszy użył terminu filozofia
„Posiadać mądrość mogą bogowie, zaś człowiek do tej mądrości może dążyć”

Każdy w swoim życiu filozofuje (zwłaszcza na starość) - w końcu jest istotą rozumną.
Filozofowanie jest świadome lub nieświadome.

I. Filozofia to pojęcie zbiorcze dla wszystkiego co nie da się poddać badaniu naukowemu

Pozytywiści: kiedyś filozofia była tym samym co nauka. W późniejszym okresie wyodrębniły się matematyka, medycyna itp. To co pozostało, czego nie można zbadać jest filozofią
trzeba zauważyć, że wraz z odłączeniem się dziedziny powstawał nowy dział filozofii (logika formalna-> filozofia logiki)
Arystoteles - „Albo należy filozofować albo nie. Jeśli nie należy filozofować, to tylko w imieniu filozofii”

II. Filozofia nigdy nie zaniknie, nawet gdy odłączą się od niej wszelkie możliwe nauki, gdyż ona sama nie jest nauką

Przedstawiciele egzystencjalizmu (nurt z XX wieku): filozofia ma badać to co jest ponad rozumem lub na pograniczu rozumu. Podstawowe dane filozofii nie są dostępne rozumowi, trzeba ich poszukiwać innymi metodami (poetyckie myślenie)
Przeciwnicy tej tezy (Ludwik Wittgenstein – twierdzi, że o czym nie można mówić o tym trzeba milczeć): jeśli nie można czegoś uchwycić rozumem to w ogóle nie da się tego uchwycić. Człowiek albo dostrzega jakiś przedmiot (wzrokowo, dotykowo) albo ów przedmiot wywnioskowuje. Akty te jednak związane są z rozumem.
Filozofowie od wieków starali się wytłumaczyć (interpretować za pomocą rozumu) świat, rzeczywistość. Twórca intuicjonizmu – Henryk Berkson – zanim doszedł do tej teorii korzystał z rozumu. Dążeniem filozofa jest rozjaśnienie, uporządkowanie, a nie mącenie obrazu rzeczywistości
Filozofia to czynność rozumna, generalnie nauka. Nie była ona twórczością literacką, choć filozofowie mieli zdolności pisarskie, talent literacki (św. Augustyn). Owy talent był jednak jedynie środkiem do przekazywania myśli.

III. Filozofia to nauka
Składniki nauki:
przedmiot badań
metody badawcze

Przedmiot filozofii
poznanie Filozofia musi odpowiedzieć na pytanie czym jest poznanie, jakie są możliwości samego poznania. Ma wyznaczyć granice ludzkiego poznania.)
Wartość Filozofia bada to co ma być wartością, a co nie jest

Człowiek jest on podstawa wszystkiego innego, gdyż wszystko się do niego sprowadza
Protagoras, sofiści, Sokrates, egzystencjaliści

Język filozofia ma badać język pod względem jego struktury
Ludwik Wittgenstein „ Nie ma zdań filozoficznych, ale tylko wyjaśnienie zdań”


Filozofia nie powinna być zawężona do szczegółowej dziedziny, gdyż jest nauką uniwersalną, a jej przedmiot nie jest ograniczony do czegoś określonego. Nie wyklucza ona żadnej dziedziny, korzysta z każdej dostępnej metody.
Jest to nauka o zagadnieniach granicznych i podstawach – nauka radykalna. Chce badać dalej i dotrzeć do źródeł.
Jest nauką trudną, bo wszystko stoi pod znakiem zapytania, a zagadnienia są złożone.
Tomasz z Akwinu

Korzyści płynące z filozofii
• z filozofii płynie korzyść uduchowienia życia. Jej wzrok skierowany jest ku naszemu wnętrzu. W życiu potocznym więcej uwagi zwracamy na to co płynie z zewnątrz. Filozofia zaś przypomina nam o naszym wnętrzu.
• Filozofia przyzwyczaja nasz umysł do skupienia uwagi, która utrzymana jest siłą woli. Uczy nas logicznego myślenia.

FILOZOFIA ŚWIATOPOGLĄD IDEOLOGIA

Nie ma czystych nauk – nie skażonych wpływem kultury, historii i wydarzeń dnia codziennego. W związku z tym istnieje związek pomiędzy filozofią, a światopoglądem i ideologią.

ŚWIATOPOGLĄD – związek trwałych i uporządkowanych wyobrażeń o świecie jako całości i o różnych fragmentach tego świata. Na światopogląd składają się:
• poglądy o ogólnych własnościach i naturze świata
• poglądy o społeczeństwie, istocie i jego genezie
• poglądy o miejscu człowieka jako jednostki we wszechświecie i świecie
• poglądy na różne wartości i ich dobra, na kryteria ich wartościowania
Każdy te kryteria zabarwia w sposób indywidualny.

Przykłady typologii światopoglądów

światopogląd scjentystyczny
koncepcja wsparta na indukcjonizmie (wszelkie twierdzenia, teorie nauk empirycznych mają powstawać na drodze czystego doświadczenia, empirii)
etap I – zbiera się dane w sposób maksymalnie wolny od założeń i wpływów intelektualnych
etap II – dane podlegają procesowi intelektualnego uaktualnienia
Światopogląd powstaje na drodze uogólnienia twierdzeń i teorii nauki. Dane nauki muszą być chronologiczne i logicznie wyprzedzać powstawanie światopoglądu.

Człowiek zostaje odciążony od dylematów, od odpowiedzialności, bo wszystko wynika z tego, że świat jest urządzony tak, a nie inaczej.
Światopogląd ten jest przykładem redukcji odpowiedzialności moralnej.

światopogląd transcendentalny
odniesienie bytu ludzkiego do boga. Bóg jest źródłem wartości, jest on ich strażnikiem i gwarantem.

światopogląd humanistyczny
nie wykraczanie poza człowieka. Charakterystyka stosunku człowieka do człowieka. Określa bliżej relacje międzyludzkie, specyfikę.
Wskazanie wartości, które leżą u podstaw stosunków międzyludzkich.

światopogląd technokratyczny
relacje człowieka z rzeczami/wytworami technicznymi
Człowiek zostaje sprowadzony do poziomu rzeczy, gdyż ośrodek wartości jest poza podmiotem ludzkim (tak jak w światopoglądzie transcendentalnym)


IDEOLOGIA – swoista konkretyzacja światopoglądu. Jej podstawą jest określony światopogląd. Chociaż nie musi być tak, że z każdego światopoglądu wyrasta ideologia. Struktura jest analogiczna do struktury światopoglądu.
Ideologia to społeczna forma samookreślenia się grupy, wyraz grupy do całości społeczeństwa. Jest to ocena i projekcja porządku społecznego . Światopogląd zaś obejmuje rzeczywistość w jej całokształcie (wyjaśnianie sensu życia, powstawania życia itp.).
Ideolodzy - kontynuatorzy encyklopedystów, nazywani marzycielami:
• Desttut de Tracy
• Volney
• Cabanis

Wykładnia ideologii (wg K. Mannheim’a)
Nauka o myślach rozważanych niezależnie od tego czy są prawdziwe czy fałszywe, ale rozważane są ze względu na manifestowanie wartości, interesów grup społecznych.

FILOZOFIA – jest to zarówno światopogląd, jak i przedstawienie modelu życia, patrzenie konkretnej grupy społecznej
Stanowi ona system poglądów na świat, społeczne myślenie. Daje, jako nauka, pewne uporządkowane, logicznie uzasadnione twierdzenia mające charakter praw.
Staje się wyrazem rozwoju historycznego, działań pewnych grup społecznych.


STRUKTURA FILOZOFII

Podstawowe działy wynikają z grup zagadnień. Początki sięgają VII-VI stulecia p.n.e.

ontologia (nauka o bycie)
uzasadnienie ma od czasów nowożytnych, związana z Ch. Wolffem (XVII/XVII wiek).
Wyróżnić możemy 3 zagadnienia:
III. problem jedności i różnorodności świata
IV. istota świata
V. problem własności, atrybutów
Jakie cechy wyznaczają świat: rozwój czy stateczność? prawidłowość czy cel?
Fenomenologia – wg nich są to wszelkie dociekania odnośnie istoty rzeczy. Poznanie poprzez wgląd w istotę. Huser tłumaczył, że poznanie wychodzące poza wiedzę czysto słowną musi opierać się na doświadczeniu, ale nie zmysłowym. Chodzi o taka formę doświadczenia w którym uosabiają się twory nie należące do świata realnego. Poza nim są twory świat idealnego-bezczasowego (istota rzeczy). Np. istotą rzeczy jest gatunek.
Wgląd w istotę – dzięki niemu dochodzić można do twierdzeń pewnych, dochodzenie do znaczenia.
Metafizyka – termin używany zamiennie z ontologią, przeciwstawia się ją dialektyce. Oznacza ona dosłownie „zaraz po fizyce”.
Związana z Arystotelesem i jego komentatorem, Andronikosem z Rodos. Znalazł się on w I wieku p.n.e. w Aleksandrii, gdzie znajdowały się zbiory Arystotelesa. Postanowił je uporządkować. Traktaty należące do filozofii pierwszej (to co jest), postawił za traktatami przyrodniczymi (rozważania o bogu). Stąd poźniej uważano metafizykę jako naukę o duszy.
Plotyn – przedstawiciel neoplatonizmu z III w. – metafizyka to synonim filozofii spekulatywnej. Obiektem były ogólne pojęcia (byt, rozumność, jednia, substancja, przyczyna).
W średniowieczu metafizyka była rozumiana dwojako:
• nauka o bycie i jego własnościach
• nauka o bytach boskich, niematerialnych
W czasach nowożytnych Kartezjusz uważał, że metafizyka to nauka o tym co niematerialne.
Od czasów Wolfa zaczęto nadawać metafizyce sens systematyczny:
• nauka o bycie
• nauka o kosmosie
• nauka o duszy (pneumatologia)
• nauka o bogu (teologia naturalna)
Kant (II połowa XVIII wieku) – rozważania o tym co poza doświadczalne. Czysty rozum jest jedynym źródłem poznania.
Comte (XIX wiek) – reprezentant pozytywizmu- metafizyka stała się synonimem nienaukowości. Jest to ogół problemów filozoficznych, które nie mogą być weryfikowane, rozstrzygane empirycznie.
Hegel, Marks (XIX wiek) – metafizykę tłumaczono jako metodę badania świata. Jest to antydialektyczna metoda myślenia. Zjawiska i procesy były rozpatrywane w izolacji od siebie, jednostronnie i statycznie. Bez dostrzegania ich w ruchu. Tłumaczono ją również jako odpowiednik teologii.
B) teoria poznania (filozofia człowieka, filozofia społeczna)
• epistemologia (nauka o wiedzy)
• gnozeologia (gnosis – poznanie)
Zajmuje się poznaniem (relacje między przedmiotem, a podmiotem poznania)
Przedmiot poznania – świat ma zewnętrzne przedmioty poznania, również uczucia, świadomość. Stawiamy pewną hipotezę, czego dotyczyć ma poznanie.
Rola zmysłów poznania (intuicja, obserwacja, smak, dotyk ...)
Filozofia społeczna, człowieka – sprowadza się do etyki, polityki, stosunek człowieka do przyrody, natury. Relacje z drugim człowiekiem. Ma określić istoty stosunków międzyludzkich, co jest przyczyną zmian społecznych, jak rozwija się ludzka kultura, w jakich jest związkach z kulturą materialną.

METODY FILOZOFII

1. intuicyjno – dedukcyjna
Podstawy tej metody stworzył w IV wieku Arystoteles. Uważał, że dzięki intuicji poznajemy i uznajemy za naukowe pierwsze zasady poznania (hipoteza, definicja, aksjomaty) Intuicja umożliwia zdobycie wiedzy samo uzasadniającej się, zdobycie wiedzy oczywistej, jeśli chodzi o zawartość treściową i walor prawdziwości. Dostarcza pewnego materiału i przesłanek dla wszelkiego typu rozumowań, zwłaszcza dedukcyjnych. Jest ona rozumowaniem absolutnie pewnym. Miała sprowadzać się do logicznego przejścia do mniej ogólnych wniosków.
Kartezjusz (XVII wiek) – chcąc stworzyć filozofię uniwersalną, odznaczającą się wysokim stopniem ścisłości, wprowadził metody realizujące te zamierzenia. Odwołuje się do dedukcji i intuicji – ma świadomość ich odrębności, wiedząc że należy posługiwać się nimi łącznie. Zabiegał by dążyć do wykrycia prostych elementów intuicyjnych, by potem poznać cos bardziej skomplikowanego. Podstawy zawarł w „Rozprawie o metodzie”. Pomijał całkowicie doświadczenie.

2. doświadczalno-indukcyjna
F. Bacon (XVI-XVII wiek), rozwinął J.S. Mill, pozytywiści – A. Comte. Równoważą wcześniejsze dociekania.
Punktem wyjścia jest doświadczenie, obserwacja. W jego wyniku dochodzimy do wyników będących rezultatem doświadczenia zmysłowego. Doświadczenia te mają być uogólniane na drodze indukcji.
Podział indukcji:
• zupełna – sumowanie arytmetyczne wiedzy o wcześniej doświadczanych zjawiskach stwierdza pewną cechę określoną wcześniej zbadanych zjawisk.
• niezupełna – wnioskowanie uogólniające polegające na wyciąganiu cech ogólnych, które nie przysługują tylko przebadanym zjawiskom lecz wszystkim. Wnioski te są tylko prawdopodobne, nie są pewne. Należy zwiększyć liczbę danych obserwujących by zwiększyć pewność.
Kanony (pomysł Mill’a) – ich zadaniem jest wykrywanie zależności pomiędzy faktami (zależność funkcjonująca i przyczynowa). Nie ma wg niego zjawisk odosobnionych. Każde zjawisko występuje w połączeniu z innymi (mogą je poprzedzać lub współistnieć z nim). Tą metodę nazwał metodą eliminacji – wybieramy parę zjawisk powiązanych ze sobą więzią konieczną i eliminujemy pozostałe.








Rodzaje kanonów:
I. kanon jednej zgodności
II. kanon jednej różnicy
III. kanon jednej zgodności i różnicy
IV. kanon reszty
V. kanon zmian towarzyszących (ma sprawdzać się w sytuacjach w których zjawiska nie możemy rozpatrywać w oderwaniu od innych zjawisk – wpływ ciążenia na ruch wahadła. Znaczenie ogranicza się do roli jaka może sprawować metoda wykrywania faktów i zależności między nimi bez możliwości logicznego ich uprawomocnienia)

3. dialektyczna
Podstawy sformułował G.W.F.Hegel (był on poddanym króla Pruskiego)
Polega ona na ujmowaniu rzeczywistości w pełnym rozwoju, ścieraniu się przeciwieństw, tendencji w każdym zjawisku i procesie. Zgodnie z nią należy rozpatrywać zjawisko, widzieć powiązania (przyczyny-skutki) z innymi. Metoda ta zakłada, że źródłem rozwoju jest sprzeczność, walka przeciwieństw. Należy zbadać sprzeczności tkwiące u podłoża zjawisk (natury zewnętrznej i wewnętrznej struktury). Sprzeczność jest rozumiana w sposób iż nie oznacza eliminowania jednego członu konfliktu, ale w wyniku ścierania powoduje się wytworzenie nowej jakości, wzbogacenia poszczególnych zjawisk.
Teza + Antyteza = Synteza (nowa jakość)

Idea Absolutna – Przyroda
ścieranie się tych przeciwieństw -> wynikiem jest społeczeństwo w danych etapie rozwoju

RELIGIA A FILOZOFIA

Religia – specjalny typ działań człowieka , globalno poznawcze osobowe odniesienie życia człowieka do Boga.
Filozofia – podejmuje problemy człowieka, które nadają sens ludzkiemu życiu. Kontemplacja i interpretacja świata, próba wyjaśnienia jego struktury, genezy uzasadnień. Utożsamimy ją z rozumnością, stąd religia powinna oznaczać poszukiwanie w niej rozumności. Filozofia często oparta jest o abstrakcję, jest bardzo ogólna.
Hegel – filozofia ma z religią wspólna treść, różnią się forma treści „ Przedmioty ogólne, powszechny sam w sobie istniejący rozum”. W religii dany jest postaci obrazowej, a w filozofii w formie pojęciowej – „czysta, samoistniąca myśl”.
„Prawdy religii pochodzą z zewnątrz” – nie wymaga uzasadnienia praw.
Vico (filozof włoski XVII/XVIII wiek) – „filozofowie stanowili intelekt cywilizacji, poeci zaś zmysły”
Freud – religia jest bezsilna wobec natury i instynktów. Powstała, gdy człowiek nie był w stanie posługiwać się rozumem. Jest złudzeniem, racjonalizacja czynników motorycznych zepchniętych do świadomości. Jest to powszechna neuroza społeczności.
Jung – Źródło religii leży w podświadomości, nie była iluzją, nie trzeba jej podważać, spełniała bowiem pozytywną rolę integrowania wokół wartości.
E. Fromm – religia to każdy system myśli i działania podzielony przez pewną grupę, który dostarcza jednostce orientację i część, kształtuje i utrzymuje harmonie osobowości. Człowiek dąży do harmonii ze sobą samym i zrozumieniem swego istnienia. Każdy obraz świata jest religią, wynika z potrzeby posiadania układu orientacji, potrzeby religijnej. Zaspakajać można poprzez religię humanistyczną – Bóg jest obrazem wyższego „ja” człowieka, symbolem czym człowiek powinien stać się.
Zrealizować ją można, gdy wybieramy religię która paraliżuje rozwój człowieka – autorytatywna religia – człowiek uznaje, że jest kontrolowany przez siłę wyższą. Bóg jest posiadaczem tego, co pierwotnie należało do człowieka, a on sam alienuje się od siebie samego. Wybór pomiędzy tymi dwoma religiami zależy od ekonomicznego, politycznego podłoża społeczeństwa. Religia znaczyła tyle samo co ideologia.

chrześcijaństwo – najbardziej zracjonalizowana religia. Do XIII wieku przyswajanie starogreckich wpływów, a później klasyczny kształt chrześcijaństwa. Powstało w wyniku schizm judaizmu (a islam w wyniku schizmy chrześcijaństwa). Wyróżnia się doktrynę, organizację, kulturę i przeżycie. Usadawia się w dziedzinie filozofii.
Manicheizm – integralny składnik chrześcijaństwa (III wiek, w Persji) doktryna głosząca radykalny dualizm światła i ciemności (dobra i zła). Stał się niemożliwym do pominięcia składnikiem cywilizacji. Dążenie do polaryzacji stanowisk, pojęć, zestawienie haseł: dobro-zło.
Chrześcijaństwo przyczyniło się do podziału świata na wschód i zachód. Wcześniej te światy były połączone. Powstało na wschodzie by zakorzenić się na zachodzie. Połączenie Jerozolimy z Atenami i Rzymem (Efez, Aleksandria) po raz pierwszy pojawia się tam „dobra nowina”, nazwanie Jezusa.
Decyzje Konstantyna Wielkiego o przeniesieniu Cesarstwa do Konstantynopola miało brzemienne skutki.
Edykt tolerancji (313 rok) – zagwarantowanie religii pozycji państwowej
Mit orientu – wschód rozumiany jako cos tajemniczego, obcego, a nawet wrogiego. Oczekując jednocześnie dobrej nowiny (choć może być tylko iluzją). Jest wzbogaceniem naszej kultury.
Chrześcijaństwo znajduje się w obliczu sprzeczności – z jednej strony jakość charakterystyczna dla filozofii greckiej (jedność) stanowi zasadę metafizyki. Myśl w takiej filozofii odnajdywała największej wartości: jeden Bóg. Sprowadziło filozofię do teorii bytu. Z drugiej strony niesie pochodzący dualizm – w największym stopniu zradykalizowany w manicheizmie. Stąd ta sprzeczność znoszona za pomocą kościoła. Św. Augustyn – pierwszy klasyk myśli chrześcijańskiej. Dzięki temu zaadoptowano mądrość starożytnych greków.
Element polityczny – stan kapłański i jego hierarchiczność
Termin filozofia chrześcijańska – charakteryzuje złożoność zjawiska. Główny cel chrześcijaństwa nie pokrywa się z celem filozofii. Początkowo nie pojawiało się takie określenie jak filozofia chrześcijańska, ale doktryna chrześcijańska. Ani Św. Tomasz, ani Św. Augustyn nie wykorzystują tego pojęcia. Po raz pierwszy pojawia się w encyklice Leona XIII „O przywróceniu filozofii chrześcijańskiej w szkołach” (1879 rok).
Zapoczątkowany został nowy ruch – neotomizm. Zagorzał we Francji spór – nie zgadzano się na pojęcie filozofii chrześcijańskiej – pojęcie to ma sens historyczny i oznacza pewne określone stanowisko.
Czym wyróżnia się jako zjawisko historyczne?
E. Gilson – podstawa treści wywodzi się z objawienia, pojęcie to miało by sens gdyby udowodniono zaczerpnięcie treści z objawienia.
Jakie treści filozoficzne wynikają z objawienia i jakie treści przyjęło chrześcijaństwo z filozofii greckiej
Św. Augustyn nie akceptował koncepcji plotyńskiej Absolutu – świat i człowiek w pełni zależy od Boga. Później przypisywano mu większą autonomię (filozofia Św. Tomasza) – tomizm (XIII wiek) – przełożenie na łacinę dzieł Arystotelesa.
Chrześcijaństwo dopuszcza krytykę:
A) prowadzona jest od wewnątrz. Dowodzi to pozostanie w związku z instytucją kościoła – herezje są ostro zwalczane
Otwartość – przyczyna pęknięcia -> reformacja. Luter sprzeciwiał się wobec ówczesnej sytuacji kościoła. Ten tolerował do pewnego stopnia (ruch monastyczny, pustelnicy) inność – praktykowanie ubóstwa – Św. Franciszek (1209 rok). Mistyka – przeciwnicy tomizmu (Bonawentura, J.D. Szkot)
Cystersi (XII wiek) – silny nurt mistyczny – J. Eckhart. Krytyka chrześcijańska skierowana na instytucje kościelną (choć jest przykładem racjonalizacji religii) Składniki mistyki:
• pośrednictwo kościoła w relacjach Człowiek – Bóg
• indywidualna droga dla każdego wiernego
• założenie istnienia indywidualnego kontaktu z Bogiem
Mistyka jest krytyką pewnego racjonalizmu. Bardziej uznają Św. Augustyna niż Św. Tomasza. Jest ona powiązana z neoplatonizmem. Poprzednikami byli Pseudo-Dioznizy Aeropagita, J.D.Szkot.
Mistrz Eckhart (XIII wiek) – prawdziwa rzeczywistością jest Bóg, wszystko co stworzył jest nicością, posiada wartość tylko w łączności z Bogiem. Dusza jest ośrodkiem stworzenia, jej celem jest powrót do Boga. Jego nauki zostały potępione. Zarzucono mu lekceważenie kościoła.
H. Bergson – koncepcja intuicji – ludzki podmiot ma do czynienia jedynie z obrazami przedmiotu.
Egzystencjonalizm (S. Kirkegdard) – chce oderwać się od religii zinstytucjonowanej na rzecz religii indywidualnej.
Przedstawiciele dążyli do wolności wyobrażania świata, Boga, szczęścia, swobody w zakresie wszelkiej aktywności duchowej. „Religia w granicach samego rozumu” (Kant) – nie można dojrzewać do wolności bez wcześniejszego powierzenia jej jednostce.
B) prowadzoną od zewnątrz
Cecha charakterystyczna dla czasów nowożytnych – zmiana realiów politycznych, pojawiają się państwa narodowe; rywalizacja a nie jedność; powstanie wielu kościołów w wyniku reformacji.
Kartezjusz – uważany za czołowa postać krytyki chrześcijaństwa, choć filozofia nowożytna jest z natury poza chrześcijaństwem.
Zaczyna nabierać znaczenia panteizm. W czasach nowożytnych przybiera formę naturalistyczną – jedność poprzez podporządkowanie tego co duchowe temu co naturalne.
Bóg tożsamy z przyrodą, jest częścią składową. Odrzuca się jego osobowy charakter.
W czasach oświecenia popularny jest pogląd – deizm – odrzucenie poglądu o nieustannym kierowaniu świata przez Boga, odrzuca religie objawioną na rzecz naturalnej . Między deizmem, a panteizmem istnieje związek – są aspektami tego samego zjawiska – ustalenie metafizycznej jedności świata. Deizm czyni to poprzez ograniczenie i wykluczenie roli Boga w funkcjonowaniu świata, a panteizm tworzy pojęcie Boga bliskie lub tożsame ze światem. Obu nurtom patronuje B. Spinoza – stworzył on monistyczną, jednorodną teorię świata. Zasadnicza role odgrywają: specyficzne rozumienie powołania filozoficznego oraz żywą tradycja judaistyczna. Obie wysuwają na plan pierwszy wartość wolności. Najdalej posunięta w nich jest racjonalizacja religii. Pozostali w konflikcie z kościołem, związani byli z ateizmem.
T. Hobbes – nazwać świat Bogiem to zaprzeczyć jego istnieniu. Uważał problem panteizmu i deizmu za bardzo skomplikowany.
Ateizm – negacja Boga. Jest to typ ludzkiej postawy – konsekwentny ateista powinien milczeć na temat Boga. W Wielu poglądach nieistniejący Bóg jest tym samym czym istniejący dla teistów Bóg.
„Przeciw matematykom” – wysuwane dowody na istnienie Boga maja taka sama moc perswazji co na jego nie istnienie.
F. Bacon – ateistami czyni ludzi mało dawka filozofii, a duża dawka zwraca ich ku Bogu.
Ateizm wprowadza walkę kościołów. Posługiwali się terminologią konfesyjną. Lukrecjusz „O naturze rzeczy” – ewangelia walczącego ateisty. Przejawiają dbałość o stronę organizacyjną, maja potrzebę zrzeszania się.
Marechal – „Słownik ateistów”
Obrzędowość religii jest ważnym elementem ateistów. Jednym z elementów oskarżenia Sokratesa jest element wewnątrz religijny.
Klemens z Aleksandrii – uważał za ateistę tego, kto nie znał prawdziwego Boga.
libertynizm – wolnomyślicielstwo – sceptycyzm – chęć uwolnienia się od więzów religijnych.
XVIII wiek – słowo libertyn = filozof, a w Anglii uważano libertyna za rozpustnika.
P. Bayle – teoretyczne rozważanie problemów wiary nie ma nic wspólnego z religijnością.
Odwoływanie się do Spinozy doprowadziło do utożsamienia z materializmem. Połączenie to jest typowe dla XVIII wieku.
Holbach – nic nie wyrządziło większej krzywdy człowiekowi niż religia – stała się źródłem nieszczęść ludzkich. Należycie badana przyroda dostarczyć może człowiekowi wszystkiego do szczęścia.
Platon – odwoływał się do wyjaśniania mitologii, później rozumem próbował tłumaczyć – jednak obie dziedziny ze względu na istotę tego co jest są nierozerwalnie złączone.

JEDNOŚĆ A RÓŻNORODNOŚĆ ŚWIATA

1. Monizm – monos -> jeden
U podstaw różnorodności świata tkwi jedna substancja, występując a w dwóch postaciach:
a) teoria identyczności (B. Sponoza) – istnieje jeden rodzaj substancji posiadający właściwości duchowe i cielesne (panteizm)
b) immanentny (Hume) – ani dusza ani ciało nie są ostatecznymi czynnikami z jakich składa się przyroda. Są to jedynie układy elementów dane w doświadczeniu, aktualnie są treściami świadomości lub mogą się nimi stać. Nazywa się je tworami immanentnymi

2. Dualizm – duo -> dwa
Stanowisko głoszące, że istnieją 2 rodzaje substancji – materia i duch. Wyznaczana jest przez stosunek duszy do ciała, przez relacje między tym co psychiczne i fizyczne. Pomiędzy tymi zjawiskami zachodzą związku.
a) interakcjonizm – wzajemne działanie, negacje substancji przeciwstawnych: duszy i ciała
b) paralelizm psychofizyczny – zakłada równoległy przebieg zjawisk obu kategorii.
Formy dualizmu:
• skrajny – św. Augustyn (IV/V wiek) i Kartezjusz (XVII wiek)
• umiarkowany – Tomasz z Akwinu i Arystoteles (poglądy bardziej powszechne – samoistnie funkcjonują ciała – są bytami substancyjnymi, w każdej rzeczy wyodrębniamy formę i materię; gdzie materia ciała jest tworzywo, forma człowieka – dusza ludzka)
Kartezjusz – substancja stworzona to rzecz rozciągła; rzecz myśląca to myślenie.

3. Pluralizm – wiele
Wielość bytów, światów
W V wieku p.n.e. Empedokles (substancje materialne i żywioły) i Anaksagoras (istnieje wiele niezależnych pierwiastków). Obaj podkreślają charakter materialny.
G. Leibniz – wielość światów duchowych. Monady (jednostka) są niezależne od siebie, stanowią podstawę rzeczywistości, są ośrodkami energii. Charakter spirytystyczny

ONTOLOGIA

IDEALIZM ONTOLOGICZNY
W powiązaniu z filozofią Platona
Podstawowe założenie – prawdziwa egzystencja przysługuje ideom. Są one niezależne od pozostałych rzeczy, są one pierwotne.

Platon – okres złotej kultury epoki helleńskiej. Urodził się w 427 roku w Atenach, gdzie spędził całe życie.
Podstawą świata nie może być świat zmysłowy – cechuje go zmiana, natomiast dla Greków było to niedoskonałe. Doskonałość kojarzona była poprzez stałość, wieczność, niezmienność. Uważa, że nie ma jej w świecie fizycznym. Twierdził, że istnieją dwa światy (przeciwstawne):
• świat rzeczy – zjawiskowy, w którym funkcjonuje człowiek
• świat transcendentny – świat idei (samo pojęcie istniało wcześniej)
idea = kształt = forma -> eidos (pojęcie używane wcześniej przez Ksenofanesa, Demokryta jako termin potoczny)
Platon uczynił z tego terminu podstawę pojęcia. Nie przedstawił nigdzie pełnego obrazu idei. W Dialogach przedstawił swoja koncepcję, zaczerpniętą od Pitagorasa i jego uczniów, Sokratesa.
Parmenides – istnienie jednego bytu (niezmienność, stałość)
Sokrates – tematem zainteresowania człowieka pojęcie stałe (etyka), niezmienne (szczęście, miłość). Czy pojęcia stałe nie mogą dotyczyć całości życia?
Idea – wyabstrahowana i oderwana od rzeczy wspólna istota gatunkowa, która dostępna jest w pojęciach ogólnych. Stanowiła ona samodzielny świat nadrzędny wobec świata empirycznego.
Jedność – jest logiczna – istnieje w umyśle człowieka jako pojęcie. Powstaje w wyniku nagromadzenia się obrazów, identycznych faktów co prowadzi do powstania wielości jednorodnych. Drugi pogląd jedności to nadać sens metafizyczny wydarzeń – tworzy i kształtuje siłę rzeczywistości – wieczne źródło powstawania jednorodnych egzemplarzy.
Platon stwierdził, że istnieje tylko jeden świat – idei – jest on pierwotny i nie jest wytworem umysłu człowieka. (idealizm obiektywny – niezależność istnienia świata od rzeczy i umysłu ludzkiego)
Koncepcja człowieka – związana z poglądami o duszy. U Platona wyróżniono naturę świata fizycznego (złożony z ciała i duszy). Wyższość duszy – samorzutne działanie, nieśmiertelność.
Doktryna o potrójnej naturze duszy
• jest ona rozumna
• jest ona popędliwa (męstwo)
• jest ona pożądliwa (panowanie nad sobą)
Wiedza o ideach ma być dana duszy niezależnie od doświadczenia zmysłowego, jest wrodzona, ulega pamięciowemu utrwaleniu. Dusza poznając czerpie sama z siebie, czerpie z własnych przykładów świadomości. Proces poznania, uczenia się nie był procesem zdobywania nowych umiejętności, ale jest to przypominanie lub odtwarzanie przez duszę rozumna tego, co jest w niej już zawarte. Pojawienie się jest okazją by dusza podjęła wyzwolenie własnych wspomnień -> teoria anamneza (anamnezis – przypomnienie)
Człowiek może być wiedzą – Platona interesowało co jest przedmiotem tej wiedzy.
Mit o jaskini – wyraz rozważań o polityce – powrót do jaskini tego, którzy uwolnił się z kajdan, celem uwolnienia tych, którzy pozostali tam. Symbol: powrót filozofa – polityka – z myślą o wybawieniu innych. Prawdziwy polityk nie lubi rządzenia i władzy, wykorzystuje je w służbie państwu i społeczeństwu dla urzeczywistnienia dobra.
Zastanawiał się co może spotkać tego, który ponownie wchodzi do jaskini – ze światła w ciemność. Może być niezrozumiany i odrzucony (aluzja do śmierci Sokratesa). Chciał uzmysłowić z czym wiąże się odsłonięcie iluzji, jaka lubią otaczać się ludzie. Burzy to pewien nieokreślony sposób życia – gra pozorów. Ten kto przynosi przesłanie prawdy (ontologicznej) może zostać przez nich potępiony i niezrozumiany.
Idealne państwo Platona – utopia spekulatywna. Jej cechą nadrzędną jest pragnienie podporządkowania polityka teoretykowi. Prawda realizuje się tylko w idealnych wyobrażeniach, tworzy obraz w oparciu o przemyślenia co do doskonałości człowieka, postawieniu mu wysoko poprzeczki w odniesieniu od praw i obowiązków.
Człowiek jest istotą świadomą swego zagrożenia w świeci przemijania. Poprzez poznanie bytu idealnego szuka on harmonii.
Platon wychodzi od rozważań nad sprawiedliwością – łączy z głęboką świadomością dobra i zła, z przekonaniem supremacji rozumu nad namiętnościami. Człowiek – jako istota społeczna, oznacza wspólne gromadzenie się ludzi – nie jest samowystarczalny.
Wspólne mieszkanie – państwo –wspólnota rolników, rzemieślników, strażników i filozofów. Jest to świat który do tej pory jeszcze nie zaistniał. Dużo miejsca w swoich rozważaniach poświęcił prawu – ma ono prowadzić do uzyskania szczęścia w całym państwie. Podporządkowanie jednostki ma służyć dobru ogólnemu. Porządek społeczno-polityczny nie powinien różnić się od porządku wszechświata, kosmicznego. Obydwie zasadzają się na proporcjach matematycznych. Dowodem – model idealnego państwa oparty na równości klasowej, równości cnoty i pełnionych funkcji. Stan równości można osiągnąć poprzez racjonalizację samego siebie, podporządkowanie tego co jest irracjonalne.
Państwo ludzi obowiązkowych, kompetentnych, świadomych swojej przynależności, kierujących się rozumem.
Polityk – wiedza praktyczna dotyczy dziedziny wywarzania dóbr materialnych, rozprawia o umiejętnościach politycznych – zdolność wydawania poleceń oparta na znajomości kwestii (przygotowanie merytoryczne).
Ustrój państwa wart jest tyle ile ludzie którzy się za nim opowiadają i przestrzegają jego reguł i przepisów. Ludzie nieodpowiedzialni nie mogą być przydatni politycznie dla kraju. Doszedł do pojęcia SOFOKRACJA – mędrcy + aparat policyjno-wojskowy.

Hegel – podstawy idealizmu stworzył opierając się ogólnych założeniach, modyfikując je nieco.
Podstawa rzeczywistości – idea absolutna – byt, który warunkuje wszelkie procesy i przejawy świata przyrodniczego. Idea absolutna jest jedyna, a jej przejawy w wielkości świata empirycznego. Absolut charakteryzuje rozwój, idea absolutna podlega zmianom od form prostych do bardziej złożonych.
2 problemy: jedność i własność idei (zmiana i rozwój)
stanowisko spirytualizmu – sprowadza się do tezy – w świecie rzeczywistym istnieją tylko byty duchowe- podstawa rzeczywistości duch. Punktem wyjścia jest świadomość samego siebie jako jednostki czynnej, obdarzonej wolą.
G. Berkeley (XVII/XVIII wiek) – określany jako przedstawiciel idealizmu subiektywnego. Dla niego nic nie istnieje obiektywnego poza duchem, jest ona zdolna do posiadania idei – wiec są one bytami samodzielnymi, mogą istnieć poza umysłem ludzkim. Odrzuca on idealizm platoński. Istnieją one jako te, które są przejawami istnienia substancji duchowych. Nie uznaje on samodzielnego istnienia przedmiotu poznawanego poza świadomością człowieka – to jest przedmiot poznania.
Uznaje się tą filozofię jako skrajną – przejawia się w immaterializmie – nie uznaje samodzielnego istnienia materii, rzeczy jako takiej. Świat fizyczny jest rezultatem funkcjonowania stanów świadomości.
de Biran – podkreślał czynniki aktywne świadomości – faktem najistotniejszym – pokonywanie oporów w świecie zewnętrznym. Wysiłek poucza nas, że jesteśmy ośrodkiem energii, z drugiej strony zapoznaje nas z obcymi ośrodkami, jakie stanowią z nami ogół. Doznanie oporu – źródłem znajomości podmiotu jak i przedmiotu jest doznanie.
Renouvier (XIX wiek) – twórca monadologii – sprowadza rzeczywistość do punktów energetycznych (niematerialne ośrodki pozbawione ciągłości). Nazywano ten pogląd personalizmem – podstawą pojmowania istoty bytu było subiektywne doświadczenie własnej osobowości.
Spirytualizm nie dostrzega konieczności w przyrodzie. W świecie materialnym istnieje stopień wolności. Boutroux stwierdził, że panowanie w świecie przyrody nie oznacza wykluczenia z niego wolności. Nauka nie wykrywa związków koniecznych – jest to tzw. kontyngentyzm (brak konieczności)

MATERIALIZM
Stanowisko przeciwstawne idealizmowi ontologicznemu. Byt materialny, natura jest istotą świata. Pierwotność świata materialnego do idealnego.
Reprezentanci: jońscy filozofowie przyrody. Twórcą jest Demokryt z Abdery (V/IV wiek p.n.e.) – stworzył atomistyczną teorię rzeczywistości. Opiera się ona na 3 składnikach:
• atom (niepodzielna cząstka)
• ruch mechaniczny (umożliwia poruszanie się w przestrzeni)
• przestrzeń (próżnia) absolutna
Cała rzeczywistość skład się z atomów. Łączą się one, tworzą świat. Ich atrybutem jest ruch. Atomy są wieczne, nie maja początku, ani końca. Poruszają się w próżni – jest ona również wieczna. Znalazł zwolenników swojej teorii: Epikur, Lukrecjusz, Holbach, Diderot.
Demokryt w polityce wskazywał na dobro ogółu, interes państwa. Ogólna normą w każdym ustroju był obowiązek zahamowania obowiązującego ładu. Demokracja – najwyżej ceniona, stwarza ogólny dostęp do wolności. Sposób korzystania z niej musi być umiarkowany, ulega inaczej zagubieniu praworządność i sprawiedliwość.
Interesował się mechanizmem zdobywania i wykorzystywania władzy. Kwestia dojrzałości jednostek wybranych do sprawowania urzędów. Ideałem dostęp (równy) obywateli do urzędów pod warunkiem wyboru najlepszych.
Pogląd Demokryta to krytyka tradycyjnej greckiej religii – rozprawa z przeżytkami religijnymi – odrzucał wyobrażenia mitologiczne. Próbuje uzasadnić genezę religii – wyobrażeń człowieka o Bogu. – strach przed tym co nieznane. Nie wyrzeka się wyobrażeń boskich w religii ludowej. Dowodził, że bogowie zbliżają się człowieka, jedne obrazy czynią dobro, inne szkodzą. Obrazy bogów są wieczne i nieśmiertelne. Mówią ludziom o przyszłości. Uważa się go za twórcę ateizmu, choć niesłusznie. Tłumaczył zjawisko religii.
Uchodził za twórcę determinizmu przyrodniczego. Porządek świata zdeterminowany przez przyrodę. Przedstawiciele tego nurtu podkreślali istnienie prawidłowości w przyrodzie, uważali za swoje zadanie wykrywanie praw rządzących w przyrodzie.
Energetyzm – odmiana materializmu.
Ostwald (XX wiek) – twórca energetyzmu – jedyna substancją jest energia – założenie to potraktowane jako podstawę poglądu na świat.

ATRYBUTY WŁASNOŚCI RZECZYWISTOŚCI

DETERMINIZM
Podstawy stworzył Demokryt – uznaje że podleganie prawom jest powszechną własnością świata, Poprzez pryzmat przyczyny i prawa możemy świat zrozumieć.
Determinizm matematyczny - P.S. Laplace (XVIII/XIX wiek) – francuski filozof – uważał, że jeden wzór mógłby stanowić postawę wszystkiego co się stanie. Miał służyć do stwarzania dowolnych stanów przeszłości. Kosmos widział jako mechanizm, którego umysł nie może ogarnąć. Wszystko dzieje się z niewzruszona koniecznością. Celowość jest pozorna, zawsze dzieje się to co w danych warunkach dziać się musi. Świat taki nie ma celu, nie rozwija się w żądnym kierunku. Świat po prostu jest. Zadaniem nauki jest opisywanie ilościowe tego co jest. Zjawiska mechaniczne są prototypem zjawisk w przyrodzie, są zmienną układów cząstek. Możemy określić go jako determinizm jednoznaczny.
1. determinizm jednoznaczny
Obowiązują trzy zasady:
• prawidłowości - wszystkie zjawiska podlegają prawom – nie dopuszcza się zjawisk nieprawidłowych
• przyczynowości – każde zjawisko ma przyczyną i skutek, nie ma bezprzyczynowych zjawisk, wszystko opiera się na tym związku.
• konieczności (jednoznaczności) – jednakowe przyczyny w jednakowych warunkach wywołują jednakowe skutki. Wszystko jest wyznaczone jednoznacznie przez przyczyny i prawa.
2. determinizm statystyczny
Jest to wersja umiarkowana. Nie uznaje zasady jednoznaczności , głosi że iż wszystko wyznaczone jest przez przyczyny i prawa, ale nie w sposób jednoznaczny.
Na gruncie kwantowym – występuje sytuacja gdy dany stan nie determinuje jednego stanu, ale kilka (zasada nieoznaczoności Heisenberga). Sprowadzona do przewidywań i prawdopodobieństwa.

INDETERMINIZM
Opiera się częściowo na zaprzeczeniu determinizmu. Nie wszystkie zjawiska podlegają prawom i opierają się o przyczynę i skutek. Ogranicza on lub odrzuca jedną z podstawowych zasad (przyczynę lub prawidłowość)
1. indeterminizm klasyczny – ogranicza każdą z tych trzech zasad determinizmu jednoznacznego. Żadnej jednak nie odrzuca całkowicie. Nie każde zjawisko ma przyczynę i skutek. Istnieją przypadki - akty wolnej woli. Nie zawsze w tych samych warunkach musi dziać się to samo. Niegdyś głoszono, że istnieją 2 strefy przyrody – jedna podlegająca zdeterminowaniu i społeczna – nie podlegająca. Aktualnie odchodzi się od tego.
2. indeterminizm nieklasyczny – mieści się cała reszta stanowisk, Gdy odrzuca jedną z zasad determinizmu jednoznacznego.

FINALIZM
Finalizm (finis) – koniec, cel
Teleologia (teleos) – zmierzający do celu – głosi, że nie przyczyny, prawa i konieczności lecz cele wyznaczają przebieg zjawisk w rzeczywistości. Wprowadza na miejsce determinizmu pojęcie celu.
Finalizm - przyszłość wyznacza przeszłość i teraźniejszość. Cel ujmowany jako przyszły stan zjawiska wyznacza jego koniec.
1. finalizm zewnętrzny (religijny) – podkreśla źródło celowości, które jest zakorzenione poza rzeczywistością, skierowane na Boga.
Odwołanie do Platona, który sformułował zasady jako zhierarchizowane wartości:
a) celem istnienia części jest służenie całości
b) celem części niższych jest służenie całości i części wyższym
Tomasz z Akwinu – piąty dowód na istnienie Boga – w świecie panuje porządek. Stąd źródłem harmonii jest Bóg
Ch. Wolf (XVII/XVIII wiek) – krytyka wyjaśnień deterministycznych.
2. finalizm wewnętrzny (biologiczny) – bazuj na celowości w przyrodzie ożywionej. Celowa jest struktura organizmów żywych. Celowe jest ich zachowanie. Celowość tkwi wewnątrz danego zjawiska, czy tez organizmu. Przykład: witalizm w biologii – materia żywa różni się od nieorganicznej siłą życiową; neowitalizm – początkowy ewolucjonizm.

CZY ŚWIAT PODLEGA ZMIANIE?


CYKLIZM
Forma statycznego traktowania rzeczywistości. Jeśli świat nie ma określonego celu, lecz jest zamkniętą całością, rządzona prawami mechanicznymi, przypuszczać możemy że konfiguracja jego części składowych może się powtórzyć . W czasie tym powtórzenie może nastąpić wielokrotnie. Świat porusza się po okręgu koła, zmierzając do punktu wyjścia – idea wiecznych powrotów świata.
Heraklit – świat, który rozpoczyna się w ogniu. W walce przeciwieństw ginie i wraca do swej prazasady – ognia. Zawrócenie koła wszechświata 10 800 lat trwa obieg.
Stoicy – podtrzymują tezę Heraklita – powołują się na stałość przyrody. Światy podobnie, powtarzają się w nich zdarzenia, osoby.
F. Nitzsche – uzasadniał naukowo idee wiecznych powrotów świata – stąd zasada zachowania energii. Idea powrotów – kłopotliwa dla człowieka, by ją przezwyciężyć należy dokonać przewartościowania swych poglądów – rewizja zmian i zachowań ludzkich.
Wg, niego świat jest wieczny – bez początku i końca. Odwoływał się on do ustaleń fizyków i chemików, wyników Kalwina – dzięki temu stwierdził że wymagałoby to określenia że świat jest skończony, a on zaprzeczał temu poglądowi. Dla niego świat oznacza ilość energii określona przez ośrodki. Dokonują się w nich przemiany, ale wszystko się powtarza, nie może powstać nic nowego, bo świat nie jest zdolny by powstało cos nowego. Świat jako całość był stałą ilością energii, świat jest bezcelowy – gdyby istniał zostałby osiągnięty. W świecie dokonują się różne procesy, nigdy nie nastąpi bezruch.
Odrzuca idee Boga jako twórcy, życia pozagrobowego. W zamian dawał świat bezcelowych przemian energetycznych,. Jego cechą – nieśmiertelność, polegająca na tym że wszystkie istoty powracać będą na nowo, by znowu żyć i cierpieć. „Nicość i bezsenność ma być wieczna”

EWOLUCJONIZM
Stanowisko przeciwne, mówiące o kierunku rozwoju i celu świata, który tworzy nowe jakości. Nie jest to pogląd jednorodny.
ewolutio -> rozwój. Poglądy opierają się na dokonaniach XIX wiecznych badaniach przyrodniczych i naukowych.
Przedstawicielem i twórcą jest H. Spencer (XIX wiek). Świat ze swej natury zdolny jest do rozwoju, do wytwarzania czegoś nowego. Odrzucił idee koła, czy czegoś zamkniętego lub ograniczonego.
Arystoteles – działanie jest cecha bytu, a w przyrodzie panuje samorzutność i rozwój.
Przed Spencerem idee rozwoju wprowadził Hegel - rozprawiał o teorii rozwoju absolutu i jego idei, rozwijającej się poprzez przeciwieństwa – na tym się skupiał.
H. Spencer korzystał z teorii rozwoju gatunków Darwina. Czynnikami ewolucji gatunkowej była:
1) zmienność
2) dziedziczność
3) dobór naturalny jako wynik walki o byt
Na tych ustaleniach Spencer stworzył swój systemat ewolucyjny bazujący na prawach integracji i dezintegracji. To co w początkowych fazach rozwoju przedstawia się jako zbiór elementów luźno ze sobą powiązanych, z czasem różnicuje się i zespala poprzez różnorodne związki.
Koncepcje ewolucjonizmu dają impuls do sformułowania poglądu, iż życie społeczne jest skutkiem ewolucji biologicznej – to próbował uzasadnić Spencer. Uważał, że rzeczywistość jest nierozpoznawalna, ale zarys świata był obrazem ewolucjonistycznym. Dokonuje się w tym procesie zróżnicowanie części składowych świata i coraz doskonalsza ich spójność. Ewolucja – poprzez rozwój organiczny, aż do nieorganicznego. Społeczeństwo było dla niego innym organizmem. Wskazywał na podobieństwa – np. walka o byt – motorem strachu – to on rodził powstanie instytucji społecznych (od religii do armii). Proces rewolucji dokonywał się podobnie lecz nie jednakowo. Zmiana jedności w kierunku różnorodności, luźnych grup społecznych w kierunku coraz to większej specjalizacji instytucji. W ten sposób tłumaczył, że społeczeństwo jest pewnego rodzaju organizmem, para biologicznym, agregatem ponadorganicznym. Podlega prawom świat, społeczeństwo rozwija się do momentu gdy osiągnie stan niemożności przemieszczania energii – szczyt ewolucji, później proces rozkładu (podobnie jak z każdym organizmem żywym).
Rozwój – proces, który rodzi nowości, różnorodność, na bazie którego powstają wyższe formy. Proces przemian kierunkowych od form prostych do stanów bardziej złożonych. Cechy rozwoju:
1) istnieją zjawiska o różnym stopniu złożoności
2) zjawiska bardziej złożone powstają z mniej złożonych
3) zjawiska bardziej złożone podlegają prawom wspólnym, zjawiskom prostym oraz prawom specyficznym (tylko dla nich charakterystycznych).
Rozwój w świecie ma charakter jakościowy – ze zjawisk jednego typu powstają zjawiska jakościowo różne.
Kierunkowy rozwój zawiera w sobie element czasu. Jest on wpisany w charakterystykę rozwoju rzeczywistości. Po raz pierwszy chrześcijaństwo wypracowało koncepcję czasu historycznego. Zalążki pochodzą ze Starego i Nowego Testamentu, przedtem nie istniały ściślejsze więzi pomiędzy ludźmi, obce było pojęcie rodzaju ludzkiego, a bez tego niemożliwe było tworzenie teorii dziejów ludzkich.
Momenty trwania ludzkiego:
1) jedność ludzi z Bogiem (raj)
2) zerwanie więzi (grzech nieposłuszeństwa i trwanie tego zerwania – dzieje ludzkie)
3) powtórne połączenie (raj)
Św. Augustyn – traktat o Państwie Bożym (413-426 rok) – analiza drugiego etapu dziejów społecznych podzielona została na dwa obozy:
1) pod przywództwem Boga (państwo boże – civitas dei)
2) dostępny Szatanowi (civitas terrena)
Istota dziejów to nieustanna walka pomiędzy państwami, zakończona zwycięstwem państwa bożego – oznacza przyrost dobra, zakłada postęp.
Ponieważ Dzieje kształtują według planu boskiego nie są chaotycznym nagromadzeniem faktów – posiadają sens.

DIALEKTYKA – TEORIA ROZWOJU RZECZYWISTOŚCI

Dialektyka (dialogos – rozmowa) to całokształt umiejętności prowadzenia sporów, dochodzenie do prawdy, mądrości
Homer – dialektyka to wewnętrzne rozważania, mające na celu rozwikłanie sporów.
Sokrates – dialektyka to biegłość w mówieniu
Przez wieki uważano ja za umiejętność rozprawiania – poprzez rozmowy wykazanie sprawności myślenia i rozumowania. Zmiana w pojmowaniu nastąpiła w XIX wieku.
Hegel ujął w teoretyczną całość, przeciwstawił ją metafizycznemu uwikłaniu myśli ludzkiej. Zakładał logiczno-ontologiczną jedność rozumu i rzeczywistości. Jedność myśli i jej treść „ Wszystko co jest rzeczywiste jest rozumne, a to co rozumne jest rzeczywiste”.
Dołączenie myśli ma wyraz idei Absolutu. Dostosował do tej teorii wizje rozwoju (myśli i jej treści). Jako pierwszy sformułował prawa dialektyki i prawa szczegółowe, odnoszące się do aspektów idei absolutnej. Twórca:
• prawa powszechnego rozwoju
• prawa przechodzenia zmian ilościowych w jakościowe
• prawa negacji negacji
• prawo jedności i walki przeciwieństw
Pierwszy odkrył rozwój dialektyczny w społeczeństwie. Przedstawił świat przyrody, społeczeństwa, myślenia jako jednolity proces.
Marks i Engels odniosą stworzoną teorię rozwoju do realnie istniejącego bytu materialnego.

TEORIA POZNANIA

Przedmiot poznania zaowocował 2 stanowiskami – idealizmem i realizmem poznawczym.
Poznanie – pewnego rodzaju czynności psychiczne (akty poznawcze) i efekty poznania (treści poznania)
Akty poznawcze – spostrzeganie, przypominanie, wydawanie opinii, twierdzeń, sądów. Należy do nich również wnioskowanie
Podmiot poznania – osoba poznająca, choć również inne organizmy
Przedmiot poznania – to co jest poznawane; w wersji heglowskiej – idea absolutu; w wersji platońskiej - idea
W dziejach filozofii różnie nazywano przedmiot poznania.
Poznanie – relacje zachodzące między przedmiotem a podmiotem poznania.
Różne kategorie poznania:
1. deskryptywna – poznać coś, to znaczy opisać to, wymienić cechy, własności, ich układ
2. genetyczna – poznanie sprowadza się do opisu przyczyny zjawiska
3. operacjonistyczna – sens poznania upatruje się w działaniu ludzkim, dokonać przez perspektywę działania człowieka
4. ejdetyczna – poznanie bezpośrednie danego zjawiska, jego istoty, wgląd w nią

IDEALIZM POZNAWCZY
Przedmiot poznania widzi w subiektywnych przeżyciach podmiotu (świadomość). Próbuje podpowiedzieć na pytanie czy przedmioty w otoczeniu są niezależne od ich postrzegania, czy cechy własności są im obiektywnie dane, czy tez my je nadajemy (czy są subiektywne)
J.Locke (XVII wiek) – twórca empiryzmu – sformułował poglądy o cechach podstawowych, dzieląc je na obiektywne (kształt, masa) i subiektywne (smak, zapach, kolor)
G. Berkeley (I połowa XVIII wieku) – ustosunkował się do podziału Locke’a, kwestionując jego niektóre aspekty. Podział jest nieistotny, ze względu na to że nawet cechy podstawowe są subiektywne i są powiązane z postrzegającym podmiotem. Rzecz jest zespołem jakości zmysłowych. Nie ma różnicy pomiędzy cechami przypisywanymi potocznie, a tymi umiejscowionymi w świadomości. Wszystko to nasze idee. Istnienie rzeczy polega na tym, że są one przez umysł postrzegane. Egzystencji, poza poznającym podmiotem, mieć nie mogą. Każda rzeczy jest kompleksem wrażeń. Bez materialnego substantu jakości w naszej świadomości nic by nie istniało. Jeśli egzystencja rzeczy ograniczona jest jedynie do postrzegania ich, oznaczałoby to brak ciągłości. Odrzucając watek teologiczny (Bóg jako podmiot) popadamy w abstrakcję.
Solipsyzm (solus ipse – ja sam)– skrajne stanowisko – przekonanie, iż ja sam i moje stany świadomości ze mną, a więc wszystko co jest na zewnątrz mnie warunkowane jest poznaniem. Istnieje jedna, ogólna świadomość.
Realizm poznawczy – występuje w dwóch wersjach: naiwny realizm i krytyczny realizm
naiwny realizm – skrajne zaprzeczenie idealizmu Berkeley’a. Opiera się na stwierdzeniu, że przedmioty mają jakości zmysłowe, posługują im, charakteryzują je. Przedmioty postrzegania są od nas niezależne, czy je postrzegamy czy też nie. Maja obiektywną, samodzielna egzystencją.
Podmioty poznajemy zmysłami tak, jak one rzeczywiście istnieją. Wszystko jest pozornie słuszne, choć tezy te nie są możliwe do pogodzenia z pewnymi tezami z psychologii. Brak ścisłej, ilościowej proporcji pomiędzy natężeniem czucia, a siłą naprężenia. Zdolności poznawcze osoby poznającej są niejednakowe – mogą prowadzić do nieścisłości.
Doprowadziło to do wytworzenia stanowiska krytycznego – są wobec podmiotu transcendentne, zewnętrzne. W świadomości świat zewnętrzny może być obecny pojęciowo. Jakościowe cechy są uświadomionym doznaniem podczas zmysłowego postrzegania przedmiotów. Rzeczywistość zewnętrzną nie odbija się w naszej świadomości jak w lustrze, bo przy poznawaniu podmiot zachowuje się w sposób aktywny. Zgodnie z tym kierunkiem poznając przedmioty otoczenia i rzeczy nie poznajemy istoty rzeczy, nie dochodzimy do prawdy absolutnej. Świat rzeczywisty poznajemy widząc prawdy względne. Poznanie nie jest czymś skończonym i pewnym. Każdy poznaje na miarę swoich możliwości.
Podstawy podmiotu poznającego
a) dogmatyzm – oparty na zasadzie autorytetu. Bez zbadania jego kompetencji. Ni charakteryzuje się samodzielnością myślenia, kontrolę przekazywanych informacji. Postawa ta uznaje dane tezy i twierdzenia bez uzasadnienia naukowego. Charakteryzuje bezwarunkowe zaufanie umysłu, przekonanie że wszystko może być poznane. Jest to postawa szkodliwa dla zdobywania wiedzy i jego postępu. Autorytety bywaj zawodne. Odrzucając uzasadnienie rezygnuje z naczelnego postulatu metodologii. Sprzeczna z gnoseologią – nadanie znaczenia poznania, możliwości poznawczych przedmiotu. Jest to postawa bierna podmiotu.
b) sceptycyzm - utożsamiany z kierunkiem filozofii z epoki hellenistycznej – Pirron z Elidy (IV wiek p.n.e.) - to on wprowadził skrajny sceptyzm. Opiera się on na dwóch przesłankach:
• umysł z góry nie ufa temu co jest przedmiotem refleksji
• brak zaufania do zdolności poznawczej człowieka bez jej zbadania – nic nie może być poznane w sposób pełny
Przeciwko niemu postuluje nauka – poznajemy prawdziwie, skoro skutecznie działamy. Złudzenie, niedoskonałości języka, różne odmiany charakteru maja stać na drodze poznania. Gdy jednak zdajemy sobie sprawę, ze u źródeł błędu nie można zakładać jego nieuchronności. Kierunek ten budził opór. Wersje umiarkowane sceptycyzmu:
1) agnostycyzm – odrzucenie możliwości poznania istoty bytu uważając ja za nierozpoznawalną.
D. Hume – opiera się na krytyce związku przyczynowego; mamy trzymać się doświadczenia zmysłowego; liczą się tylko zaistniałe zdarzenia, teksty; po zjawisku następuje kolejne; możemy stwierdzić tylko kolejność zdarzeń; nie możemy wnioskować o przyczynowo-skutkowym związku – to jest efekt naszego przyzwyczajenia.
Kant – twierdził, że niemożliwe jest poznanie istoty rzeczy – nie możemy poznać normeny (istota rzeczy, poznajemy natomiast fenomeny (zjawiska)
2) pozytywizm poznawczy – teza o ograniczeniu zakresu badań naukowych do faktów intersubiektywnie sprawdzalnych – które można ocenić z różnych perspektyw. Ważny jest również opis - postrzegany za właściwe zadanie nauki.
3) probabilizm – stanowisko, które przypisuje poznaniu większy lub mniejszy stopień prawdopodobieństwa
Sceptycyzm nie ogranicza się do negacji, ale również do uzasadnienia. Toruje drogę do krytycznej teorii poznania.
Kartezjusz (XVII wiek) – rozpoczął on od sceptyzmu metodycznego. Argumenty sceptyków wykorzystał do poszukiwania zasady.
c) krytycyzm – jako postawa mówi o zaufaniu świadectwa osób kompetentnych w danej sprawie. Podkreśla samodzielność przemyślenia problemu i zajęcie stanowiska. Ważne jest uzasadnienie.
G. Leibnitz – postulat uzasadnienia w nauce. Zakłada kontrolę założeń, uświadomienie sobie dlaczego postępuje w dany sposób. Krytycyzm jako postawa powinna być obecna w nauce, mieć charakter powszechny (zwłaszcza filozofia)

METODY POZNANIA
RACJONALIZM
Racjonalizm (ratio – rozum) – głosi pochwałę poznania opartego na rozumie, przeciwstawiając irracjonalizmowi. Poznanie powinno się opierać o środki przyrodzone człowiekowi, krytycznie odnosi się do poznania opartego na źródłach nadprzyrodzonych, na rozumie, na emocjach. Podkreśla znaczenie poznania naukowego, a także nauk matematycznych i przyrodniczych. Poznanie oparte na objawieniu, uczuciach, wróżbach nie zasługuje na to by je brać pod uwagę.
Intuicjonizm – H. Bergson – przeciwstawiał analizie racjonalnej intuicję – pozwala poznać rzeczywistość bez sfery zjawiskowej, poznać istotę rzeczywistości.
Mistycyzm – nurt, który podkreśla istnienie ekstazy mistycznej – przynoszącej olśnienie, zyskując subiektywną pewność istnienia bóstwa.
Skrajna odmiana racjonalizmu twierdzi, ze poznanie nie pochodzi z doświadczenia. Dowodem – sądy ogólne i uzasadnione, które nie są osiągalne na drodze doświadczenia (podobnie sądy konieczne). Geneza powstania – spór dotyczący idei wrodzonych (Kartezjusz), rozstrzygany na korzyść empiryzmu potwierdza że niemożliwe jest rozprawianie o jednostce, ale możliwe jest rozpatrywanie doświadczenia całego gatunku.
Racjonaliści błędnie sadzą, że rozum umie odkryć istotę bytu. Twórca racjonalizmu nowożytnego – Kartezjusz (1596-1650). Napisał on „Rozprawę o pierwszej filozofii”, „Zasady filozofii”, „Namiętności duszy”. Główne tezy:
• autonomia myślenia w sensie samowystarczalności i niezależności myślenia od ciała i doznań zmysłowych. Rozwinął ja w dziedzinie poznania metodologii i antropologii filozoficznej. Oznaczało to odejście od pryzmatu wiedzy objawionej i sensualizmu (tylko zmysły dają gwarancję poznania świata)
• zerwanie z wyjaśnieniem przyrody, jako źródłem nadprzyrodzonych sił. Zamiast zakładać wielość werbalnie określonych cech, on wielorakość zjawisk sprowadził do mechanicznego ruchu prostych cząstek. Charakteryzował się zespoleniem autonomii myślenia z mechaniczną koncepcją przyrody.
• „cogito ergo sum” – cogito uczyniło istnienie człowieka punktem wyjścia dowodu na istnienie świata. Miało ono być powszechną i uniwersalna metodą. Człowiek istniejący to człowiek myślący. W myśli Kartezjusza zawarte jest przekonanie o istnieniu Boga – jego idea wynika z wyobrażenia jakie człowiek o nim posiada.
• Człowiek nie umie wymyślić idei Boga (bo ona powinna być stworzona przez doskonały podmiot). Nie przyjął argumentów kosmologicznych proponowanych przez Św. Tomasza.
4 reguły sceptycyzmu metodologicznego
• żadnej rzeczy nie można uznać za prawdziwą bez wcześniejszego poznania jej
• każda rzecz należy podzielić na tyle cząstek na ile się da by lepiej ja poznać
• myśl należy prowadzić „po porządku” zaczynając poznawać od rzeczy łatwiejszych
• należy robić dokładne wyszczególnienia by być pewnym że się niczego nie opuściło
Na ich podstawie powstaje przekonanie, że to umysł ludzki sam odkrywa pojęcie.
Racjonalizm intelektualny podkreśla, że to intelekt jest najwyższą władzą, zdolną rozstrzygać o fałszu i prawdzie. Ogranicza rolę zmysłów w poznaniu, wątpi o świadectwie zmysłów w dochodzeniu do wiedzy pewnej. Wskazuje zdecydowana przewagę rozumu. Kartezjusz uznaje poznanie za nadrzędny cel działalności ludzkiej. Reguły postępowania człowieka, zasady moralne stawiane są na drugim planie. Zdobywanie prawdy ważniejsze niż zdobywanie prawdy.
Rozgranicza sferę poznania poprzez rozum i wiarę. Autonomię człowieka utożsamiał z efektem myśli. Sprowadził ją tylko do myślenia.
Skrajności:
• bezwzględne wywyższanie rozumu nad zmysłami, wola, uczuciem
• jednostronność systemu (matematyka nauka uniwersalną)
• podporządkowanie zadaniom poznawczym wszystkich innych celów działalności człowieka
Racjonalizm fideistyczny – B. Pascal (1623-1662)
Wiedza nie spełnia warunku doskonałości. Wiedza skoro nie jest absolutna jest próżnością, rozum to nieudolne narzędzie – należy się więc ich wyprzeć. Jesteśmy niezdolni zarówno do prawdy jak i do dobra. Stąd pojawia się pogląd o uczuciowej naturze poznania i istnieniu mistycznej intuicji. Miejsce rozumu zajął „ład serca” (serce ma rację, których rozum nie zna). Człowiek jest w przyrodzie nicością wobec nieskończoności , wszystkim wobec nicości, pośrodkiem pomiędzy niczym, a czymś.
Człowiek jest rozpięty między znikomością i nędzą świata a nieskończoną wielkością Boga. Człowiek może odnaleźć siebie poprzez wiarę w objawienie. 23.XI.1654 – notatka o roli Boga w świecie. Walczył całe życie ze sceptyzmem, pogląd ten jest słuszny, do momentu gdy potwierdza, że przed Chrystusem ludzie nie wiedzieli jak mają osądzać. Odwołanie do Pirron’a – dzięki temu możliwe jest zwalczanie pychy. Sceptycyzm – jedynie pomocny w poszukiwaniu Boga. Dokonał oceny chrześcijaństwa jako religii, zestawił Chrystusa z Mahometem, starając się zrozumieć że natura nie podsuwa mu jedynie powodów do wątpienia. Tylko wiara (rozum może być zawodny) wskazuje drogę do Boga, co gwarantuje religia chrześcijańska.
Zadawał pytanie: jeśli człowiek nie jest stworzony przez Boga to czemu tylko w nim jest szczęśliwy, a jeśli jest stworzony to czemu tak się mu sprzeciwia. W swych poglądach przyjął jako literalna wykładnię Pismo Święte. Ważne było dla niego że działanie człowieka skierowane na jego poznanie (tak jak Kartezjusz) czy na zdobywanie dóbr materialnych nie umożliwia postępowania moralnie słusznego. Krytyka uleganiu rozumowi i cielesnym przyjemnościom. Postulował zdobycie właściwości nadprzyrodzonych w hierarchii prawdy wiary nad rozumem, kwestia zbawienia nad życiem doczesnym. Miał nadzieje dokonać przez to integracji 2 światów – doczesnego i nadprzyrodzonego.
„ Człowiek jest miarą wszystkich rzeczy” Protagoras. Ta teza czyniła z człowieka w sensie poznawczym centralny problem wszechrzeczy. Domagała się spojrzenia na wszechświat przez pryzmat człowieka. Teza o niemożności stwierdzenia istnienia Bogów uwypuklała samotną pozycje człowieka w wszechświecie pozbawionym Boga.
Pitagorejczycy zapoczątkowali refleksje filozoficzną. Wiązali tezę z wizją wszechświata wyraźniej z życiem doczesnym, społecznym., które pragnęli zreformułować. Scentralizowana organizacja o ambicjach politycznych. Dostrzegali przeciwność duszy i ciała nie tylko w człowieku, ale i w kosmosie. Sądzili, że pochodzące od duszy boskiej nieśmiertelna dusza ludzka porusza jego ciało, jest słabsza niż dusza boska i znajduje się na „ mrocznym dnie świata” musi błądzić i ludzkiemu ciału nie może zapewnić nieśmiertelności.
Ujmowanie natury człowieka o skłonnościach dobrych oraz złych.
Wyrazem mocniejszego związku z życia było zrozumienie znaczenia zdrowia cielesnego.
Pitagorejska koncepcja natury ludzkiej stanowiła funkcję ideału, będąca tezą potępienia rzeczywistości społecznej.
Myśl o dualistycznym człowieku będzie rozwijał Sokrates.
Uznanie sokratejskiej koncepcji natury ludzkiej prymatu duszy nad ciałem tj. dominacji rozumu, sumienia nad egoizmem i funkcjami życiowymi człowieka było nie tylko postulatem Sokratesa, ale też wyrazem jego własnej struktury społecznej. Było połączeniem nieustraszonego intelektu z niezłomnością.
To, co prawdziwe było łączone z tym, co słuszne, dobre.
Jego teza, że żaden człowiek nie błądzi dobrowolnie zakładająca jako najgłębszą istotę natury ludzkiej prymat natury i cnoty. Teza była kontrowersyjna.
1. Stanowiła zbyt daleko idącą generalizację, próbę przeniesienia osobistych cech Sokratesa na człowieka,
2. Nie była bezsprzeczna w odniesieniu do samego Sokratesa,
Ciceron twierdził, że Sokrates miał zgodzić się z opinią, że rysy jego twarzy świadczą i skłonności do rozpusty.
Ten dualistyczny aspekt widzenia człowieka będzie podtrzymywał Platon.
Jakby bardziej podkreślał tezę o nieśmiertelności duszy. Podkreśleniem miało być analityczne zdolności rozumu są wrodzone.
Dusza ludzka była rozpatrywana jako niepodzielna całość.
Rozróżniał 3 rodzaje duszy ( rozumnej, zapalczywej, pożądliwej)
Platon najmocniej zwracał się do tradycji podkreślając przeciwieństwo między duszą a ciałem a Platon twierdził, że ciało jest więzieniem dla duszy.
Nie tylko w antycznej Grecji panowało przekonanie o dualistycznej naturze człowieka.
Postrzegano na naturze
Mimozejska nie zajmowała się wprost naturą człowieka. Nie ma wprost odwołań do natury człowieka.
Dotyczyło to również tworów ożywionych zarówno zwierząt jak i ludzi.
Hylozoistyczna teza o tożsamości ruchu i życia a także starogreckie wyobrażenie o duszy jako źródle zarówno ruchu jak i życia. Stąd słowa Talesa „ Magnes ma dusza” Aksymenes, że zasada wszechrzeczy, powietrze to zarazem dusza, tchnienie, która ożywia ciało człowieka, co sprawia, że porusza się, myśli.
U Heraklita ogień to nie tylko substrat wszechrzeczy jako logos steruje, zatem kosmosem, Jego cząstka steruje życiem i działaniem człowieka.
Anaksymander dowodził, że wśród elementów wyłaniających się z bezkresów jest woda, która ze swym przeciwieństwem suchym wytwarza prabłoto, z którego powstały inne organizmy.
Demokryt miał powiedzieć, że zwierzęta wykształciły się...
Refleksje te stanowiły antycypację współczesnych hipotez i życie człowieka. Monistyczna wykładnia natury ludzkiej, atomistyczny obraz duszy nie oznaczały zniewolenia władzy wytworzonej przez rozwój człowieka rozumiane podobnie jak Pitagorejczycy. Demokry


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
gosiaa




Dołączył: 30 Kwi 2008
Posty: 32
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Wto 20:46, 14 Paź 2008    Temat postu:

WIELKIE DZIĘKI!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Hania




Dołączył: 24 Maj 2008
Posty: 48
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 1 raz
Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Śro 16:18, 15 Paź 2008    Temat postu:

no problemos:) mam nadzieję, że nikt się nie przestraszy ilościąSmile

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Ania




Dołączył: 09 Kwi 2008
Posty: 34
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Śro 17:19, 15 Paź 2008    Temat postu:

jesteś kochana !!!!!!!!!!!!! WWWWWWWWWWWWielkie dzięki !!!!!!

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
franek330




Dołączył: 19 Mar 2008
Posty: 126
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Poznań

PostWysłany: Pon 19:27, 24 Lis 2008    Temat postu:

to jest dokładnie to co będzie na egzaminie?

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
franek330




Dołączył: 19 Mar 2008
Posty: 126
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Poznań

PostWysłany: Pon 19:52, 24 Lis 2008    Temat postu:

ogromne dzięki za umieszczenie odpowiedzi. Rolling Eyes

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
eve




Dołączył: 19 Kwi 2008
Posty: 73
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Pon 21:27, 24 Lis 2008    Temat postu:

to co bedzie na egazminie jest w poscie egzamin drogi Franku Smile

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
eve




Dołączył: 19 Kwi 2008
Posty: 73
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Pon 23:09, 24 Lis 2008    Temat postu:

Oto i pierwsza część notatek z ostatniego wykładu:


Pozytywizm
August Comte(1798-1857)
Twórca pojęcia pozytywizmu; napisał „Wykład filozofii pozytywnej” w 6tomach.Swoimi poglądami podważa hegizm.
Pozytywizm wyrasta w opozycji do hegizmu i jest sprzeczny spekulacji-skrajny empiryzm=sensualizm.
Wszelka wiedza wywodzi się od poznania zmysłowego.
Nauka tego musi się opierać na doświadczeniu ekstrospektywnym(zewnętrznym) lub introspektywnym (wewnętrznym).
Co wyznacza wnętrze a co zewnętrze?
Comte stwierdził, że introspekcja nie może istnieć bo podmiot nie może sensualnie siebie poznać.
Podważa on filozofię transcendencjalną(podmiot miałby mieć zdolność poznawania siebie-a
Comte to podważa)
3 stadia rozwoju myśli:
1)etap teologiczny- pozytywna i negatywna świadomość bytów abstrakcyjnych-wszystko co nadzmysłowe; wyjaśnia świadomość przyrodniczą najwyższych instancji
2)etap spekulatywny-bazuje na wyrażeniach empirycznie niestwierdzanych
3)etap nauki pozytywnej-indukcyjne uogólnienie danych obserwacji; Comte postuluje, że nauka ma opisywać fakty oraz, że uogólnienia powinny być indukcyjne.\
W imię empiryzmu Comte odrzuca historię poznania- z pytania dlaczego (epistemiologii) przenosi akcent na pytanie jak, czyli metodologię.
Odrzuca logikę i stwierdza, że nie ma ona wartości poznawczej bo odnosi się do bytów abstrakcyjnych.
Odrzuca psychologię-nie można być podmiotem i przedmiotem- psychologia nie ma wartości poznawczej- czyli element części nie może badać głównej części.
Meta nauka –ma dokonywać syntezy zestawień naukowych; Comte twierdzi,że filozofia bez nauki to metafizyka
Filozofia ma klasyfikować metodologie, czyli ma być meta naukowa i encyklopedyczna.
Kryterium klasyfikacji:
-niższy poziom ogólności-bardziej szczegółowa i zbliżona faktom-malejący stopień ogólności zwiększenie szczegółowości; szczegółowość i precyzja

Nauki abstrakcyjne:
-wysoki stopień ogólności niski stopień złożoności badanego przedmiotu
Nauki konkretne (empiryczne)fizyka, chemia………………………………….
Pomysły społeczne Comte’a:
Jako pierwszy stwierdził, że społeczeństwo jest jak organizm ludzki.
Struktury społeczne są emanacją struktur organicznych człowieka--> konsekwencje.

Herbert Spencer (1822-1903)
Napisał system filozofii syntetycznej w 10 tomach.
Filozofia ma syntetyzować wiedzę według aksjomatów nauk przyrodniczych.
Sformułował prawa myślenia w stosunku do zjawisk fizykalnychdo prawa poruszania się przedmiotów po najmniejszej sile oporu.
Prawo redestrybucji materii ruchu im więcej energii tym mniej materii i odwrotnie.
Im mniej wiedzy tym większa przestrzeń życiowa -> spekulacja.
Uniwersalna teoria postępu:
-postęp czyli kumulacja i jakościowa zmiana wiedzy według Spencera dokonuje się zgodnie z zasadą jednorówności do różnorodności; i od stanu związania luźnego do stanu związania ścisłego.
Przechodzenie jednorodności do różnorodności to multiplikowanie i ma ono charakter antyfizyczny.
Nauka rozwija się poprzez poszerzanie wiedzy. Atakował on analogię.
Mówił, że powinniśmy wiązać wydarzenia na zasadzie przyczynowo skutkowej a nie analogii; kryteria powinności dobra i zła można odnaleźć w prawach przyrody (etyczny darwinizm).Podstawową zasada tej teorii to walka o byt.

c.d.n -utylitaryzm


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
franek330




Dołączył: 19 Mar 2008
Posty: 126
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Poznań

PostWysłany: Pon 23:41, 24 Lis 2008    Temat postu:

dziękóweczka Embarassed

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
eve




Dołączył: 19 Kwi 2008
Posty: 73
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Pon 23:49, 24 Lis 2008    Temat postu:

Utylitaryzm:
J.S. Mill(1806-1873)
Jeremy Bentham (1749- 1832)
Indukcja:
Indukcja przez wyliczenie
Mill’owskie pojęcie indukcji (Mill radykalny empirysta):
„w każdym badaniu wychodzimy od czystego doświadczenia bez przesłanek teoretycznych(tabula rasa)”
5 tabel indukcji:
1)kanon zgodności / kanon zgody

Poprzednik ABC abc następnik }
ABD abd } przesłanki
ADC adc }
A stale poprzedza a wniosek/konkluzja
↘ to
A jest przyczyną a : pod warunkiem, że układy poprzednika są zgodne pod względem A a następnika pod względem a
2)kanon różnicy:

Poprzednik (P) Następnik (N)
ABC  abc
BC  bc
A stale poprzedza a to A jest przyczyną a

3)kanon różnicy i zgodności
ABC  abc
ABD  abd
ACD acd
BE be
CE ce

Wniosek: A stale poprzedza a
4)kanon zmian towarzyszących:
ABC  abc
A₁BC  a₁bc
Modyfikacja
5)Kanon reszt:
BA  ba
B stale poprzedza b to:
A stale poprzedza a

Podstawowy zarzut Millowskiej indukcji:
Kanony SA niekonkluzywne; nie dają nam podstaw do tego aby można je było stosować w przyszłości(niska moc prewidystycznaprzykład meteorologia)

Stanowisko Mill’a:
Eksperymentalizm; przyczyna jako warunek dostateczny skutku
Problem to jeśli większa liczba przyczyn lub okoliczności to indukcja Mill’a staje się na powrót enumeracyjna-związek z rachunkiem prawdopodobieństwa

Praktyczne osiągnięcia Mill’a i utylitaryzmu:
-przeciwstawia się etyce deontologicznej (etyka powinności –sformułował ją Comte)- nie ma nic wspólnego z rachunkiem utylitarycznym- pozwala on obliczać jakie działania przyniosą jak największą liczbę dobra ludziom.
Utylitaryści twierdzą, że powinnyśmy waluryzować dobro przyniesione ludziom.

c.d.n ->ruch radykalnych demokratów


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
eve




Dołączył: 19 Kwi 2008
Posty: 73
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Pon 23:59, 24 Lis 2008    Temat postu:

a tak sie starałam z tymi wykresami żeby ładnie wyszly a tu taka dupa -jakby któs nie wiedział to te dziwne coś co wyskakuje pomiędzy literkami to najprostsza strzałeczka Smile))

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
karoolcia




Dołączył: 07 Kwi 2008
Posty: 206
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 2 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Poznań/ Łódź/ Puszczykowo

PostWysłany: Wto 12:13, 25 Lis 2008    Temat postu:

nie przejmuj się eve, objaśnienie umieściłaś to już sobie poradzimy Smile

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Asia




Dołączył: 24 Mar 2008
Posty: 6
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 2 razy
Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Wto 13:52, 25 Lis 2008    Temat postu:

Hej a ma ktoś może notatki z przedostatnich zajęć zaczynały się od Hegla była bym wdzięczna

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
jolanta8888




Dołączył: 20 Kwi 2008
Posty: 168
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 1 raz
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Szczecinek

PostWysłany: Wto 17:11, 25 Lis 2008    Temat postu:

ewa,daj mi swojego maila

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
eve




Dołączył: 19 Kwi 2008
Posty: 73
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Wto 18:19, 25 Lis 2008    Temat postu:

[link widoczny dla zalogowanych]

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum www.pedagogikazima.fora.pl Strona Główna -> Wybrane zagadnienia z filozofii Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)
Idź do strony 1, 2  Następny
Strona 1 z 2

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach

fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Regulamin